Offentlighedsloven af 2013 undtager fem sagsområder fra retten til akt- indsigt. Det gælder sager inden for strafferetsplejen (§ 19), sager om lovgiv- ning (§ 20), sager om ansættelse og forfremmelse (§ 21, stk. 1), konkrete per- sonalesager (§ 21, stk. 2-5) samt sager om førelse af en kalender (§ 22).
Hvad er ikke omfattet af aktindsigt?
Visse sagstyper er som udgangspunkt helt undtaget fra retten til aktindsigt. Det gælder først og fremmest straffesager og offentligt ansattes personalesager. I offentligt ansattes personalesager kan du dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
Hvad betyder det, at borgeren har aktindsigt?
Hvis du ønsker at få adgang til dokumenter eller oplysninger fra en offentlig myndighed mv. (fx staten eller kommunen), kan du søge om aktindsigt hos myndigheden. Offentligheden, fx borgere og pressen, har som hovedregel ret til indsigt i sager i det offentlige.
Er interne dokumenter altid undtaget fra aktindsigt?
Formkrav til dokumenterne
Et dokument, der ellers er internt, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1, er som udgangspunkt undergivet aktindsigt, hvis dokumentet foreligger i endelig form. Et dokument, der fortsat er i udkast eller anden lignende foreløbig form, er således ikke omfattet af bestemmelsen.
Hvilken lov har du benyttet i forhold til at give borgeren aktindsigt?
Offentlighedsloven har til formål at sikre åbenhed hos myndighederne, hvilket er udmøntet i en adgang for alle borgere til at søge aktindsigt i myndighedernes dokumenter. Den gældende offentlighedslov bygger på Offentlighedskommissionens betænkning fra 2009.
Hvad er aktindsigt?
Hvilke myndigheder hører til den offentlige forvaltning?
Den offentlige forvaltning i Danmark omfatter den statslige, regionale og kommunale administration, der forbereder politiske beslutninger og administrerer lovgivningen.
Hvad skal journaliseres?
Du skal journalisere et dokument, hvis dokumentet er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, og dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt, jf.
Hvad skal undtages fra aktindsigt?
Offentlighedsloven af 2013 undtager fem sagsområder fra retten til akt- indsigt. Det gælder sager inden for strafferetsplejen (§ 19), sager om lovgiv- ning (§ 20), sager om ansættelse og forfremmelse (§ 21, stk. 1), konkrete per- sonalesager (§ 21, stk. 2-5) samt sager om førelse af en kalender (§ 22).
Kan man bede om aktindsigt mundtligt?
Der gælder ikke noget formkrav til en aktindsigtsanmodning, der derfor kan fremsættes skriftligt, mundtligt eller elektronisk. Der er heller ikke krav om, at ansøgeren skal benytte ordet "aktindsigt".
Hvad er interne dokumenter?
Interne arbejdsdokumenter er dokumenter, der er udarbejdet af en myndighed til eget brug, dvs. de er ikke afgivet til udenforstående. Det kan f. eks. være brevveksling - både på papir og e-mail - mellem forskellige enheder inden for samme myndighed.
Kan kommunen nægte aktindsigt?
Der er visse typer af sager, som kommunen på grund af offentlighedslovens regler ikke kan give aktindsigt i. De vigtigste undtagelser er: Sager om ansættelse og forfremmelse i det offentlige. Personalets ansættelsesforhold.
Kan pårørende få aktindsigt?
De nærmeste pårørende vil i den situation have adgang til aktindsigt i de oplysninger i patientens journal, som har betydning for deres stillingtagen. Det bemærkes, at det vil bero på et konkret skøn i den enkelte situation, hvilke personer der må anses for nærmeste pårørende.
Kan man finde gamle journaler?
Fra du er fyldt 15 år, har du som udgangspunkt ret til aktindsigt i din journal. Du har ret til at få udleveret en kopi af journalen, ikke den originale journal. Hvis der er en manuel (papirbaseret) journal om dig, har du også ret til at få række oplysninger fra den på en let forståelig måde.
Hvad koster det at få aktindsigt?
Der kan ikke kræves betaling for aktindsigt i elektronisk form, når der er tale om mindre end 100 sider. Hvis elektronisk aktindsigt omfatter mere end 100 sider, kan myndigheden kræve 100 kr. men ikke mere uanset hvor mange sider, der er tale om.
Hvor hurtigt kan man få aktindsigt?
En myndighed skal efter disse regler snarest afgøre, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre det undtagelsesvis ikke er muligt f. eks. på grund af sagens omfang eller kompleksitet.
Hvornår er der notatpligt?
En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.
Hvad kan man ikke få aktindsigt i?
Efter offentlighedslovens § 30, nr. 1, kan der ikke meddeles aktindsigt i oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold. Denne type oplysninger vil den, der søger om aktindsigt, altså ikke kunne få udleveret.
Hvornår er man part?
om sagens afgørelse får direkte virkning for borgeren, eller om virkningen er afledt. Det er som udgangspunkt kun den, der bliver direkte berørt af en afgørelse, der er part i sagen. Hvor afgørelsen i en sag har direkte konsekvenser for tredjemand, vil den pågældende således kunne anses for part i sagen.
Kan man få aktindsigt i egen personalesag?
offentlighedslovens § 21, stk. 2. Det betyder, at der som udgangspunkt ikke kan gives aktindsigt i en offentlig ansats personalesag. Det omfatter både den typiske konkrete personalesag, der oprettes ved en medarbejders ansættelse, og andre konkrete sager om særlige ansættelsesmæssige forhold om den enkelte ansatte.
Hvad er private forhold?
Private forhold omfatter blandt andet rådgivning om arv og testamente, ægteskab og samliv, gaver, familielån og fuldmagter.
Kan man bede om løbende aktindsigt?
Efter offentlighedslovens § 4, stk. 1, 2. punktum, kan en forvaltningsmyndighed give aktindsigt i videre omfang, medmindre andet følger af reglerne om tavshedspligt. Inden for rammerne af denne bestemmelse vil en myndighed også kunne give løbende aktindsigt.
Hvad er ekstraheringspligten?
Ekstraheringspligten er kravet om aktindsigt og udlevering af faktiske oplysninger, som ellers ville være undtaget aktindsigt, jf. forvaltningsloven § 12, stk. 1. Esktraheringspligten gælder faktiske oplysninger, som indgår i et intern arbejdsdokument, og som har en væsentlig betydning for sagens afgørelse, jf.
Hvad skal journalen indeholde?
Ved en patientjournal forstås notater, som oplyser om patientens tilstand, den planlagte og udførte behandling m.v. Optegnelser, der i øvrigt indeholder oplysninger om rent private forhold og andre fortrolige oplysninger om patienten, er også en del af patientjournalen, hvis disse oplysninger er af betydning for den ...
Hvem kan få aktindsigt efter offentlighedsloven?
Alle kan søge om aktindsigt efter offentlighedsloven, mens det kun er parter i en sag, som kan søge om aktindsigt efter forvaltningsloven. Hertil skal nævnes, at man er bedre stillet som part i en sag, altså adgangen til aktindsigt er større efter forvaltningsloven. Adgangen til aktindsigt er ikke uden undtagelser.
Hvad er forskellen på notatpligt og journaliseringspligt?
Notatpligten betyder, i forsimplet form, at vi har pligt til at notere oplysninger, som vi modtager mundtligt eller på anden måde. Notatpligten gælder i afgørelsessager. Journaliseringspligten beskriver, at vi har pligt til at journalisere doku- menter, der er modtaget eller afsendt.