Arbejdsmiljøloven er en rammelov, der indeholder de generelle bestemmelser for arbejdsmiljøet på arbejdspladsen, og har på den måde til formål at beskytte de ansatte og skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøloven omfatter både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
Hvad står der i arbejdsmiljøloven?
Arbejdsmiljøloven skal forhindre sygdomme som stress og andre overanstrengelser på kroppen. Det er en rammelov, der indeholder helt generelle og mere specifikke regler for et arbejdsmiljø på en arbejdsplads. Den har altså til formål at beskytte de ansatte med krav om et sundt arbejdsmiljø og gode arbejdsforhold.
Hvilke pligter hører under arbejdsmiljøloven?
om, at arbejdsgivere skal sørge for: At sikkerheds- og sundhedsforholdene vurderes, og at de nødvendige foranstaltninger træffes (APV) At der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres forsvarligt. At give de ansatte oplysninger om ulykkes- og sygdomsfarer.
Hvad er de væsentligste punkter i arbejdsmiljøloven?
Formålet med Arbejdsmiljøloven er at skabe et sundt og sikkert arbejdsmiljø, både fysisk og psykisk, rundt omkring på de danske arbejdspladser. Virksomhederne løser selv spørgsmål vedrørende sikkerhed og sundhed, men der ydes vejledning og kontrol fra arbejdsmarkedets organisationer og Arbejdstilsynet.
Hvor gælder arbejdsmiljøloven?
Arbejdsmiljølovens regler gælder kun for arbejde udført i Danmark. Danske arbejdspladser, hvis medarbejdere bor og arbejder hjemme i udlandet, fx i Sverige eller Tyskland, skal overholde de arbejdsmiljøregler, der gælder i det pågældende land.
Hvad siger arbejdsmiljøloven egentlig?
Hvor lang tid må man arbejde uden pause?
Loven giver dig ret til at holde en pause, hvis din arbejdstid er længere end 6 timer. Pausen skal være så lang, at du får koblet ordentligt fra. Det er typisk en halv time, hvor du har tid og ro til at spise. Loven siger også, at du har ret til at holde pauser, hvis du har ”ensidigt gentaget arbejde”.
Hvad skal en AMR?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvilken type lov er arbejdsmiljøloven?
Arbejdsmiljøloven er en rammelov, der indeholder krav til arbejdsmiljøet, der skal overholdes på alle danske arbejdspladser.
Er 11-timers reglen lov?
Arbejdstiden skal tilrettelægges således, at de ansatte får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer. Hvileperioden kan nedsættes til 8 timer i særlige tilfælde.
Hvor tungt må man løfte på arbejde?
Du må max løfte 50 kilo tæt på kroppen, over 30 kilo i underarms afstand eller over 15 kilo i 3/4 arms afstand. Ellers SKAL du bruge løfteudstyr. Som udgangspunkt må du løfte 10 tons om dagen - vel at mærke under optimale forhold.
Hvad skaber en god arbejdsplads?
En god arbejdsplads er et sted, hvor medarbejderne føler sig værdsat og respekteret. Et godt arbejdsmiljø er præget af åben kommunikation og samarbejde. En god arbejdsplads tilbyder muligheder for personlig og faglig udvikling. En god arbejdsplads har en balance mellem arbejde og fritid.
Hvad er arbejdsmiljøreglerne?
Arbejdsmiljøloven er en rammelov, der indeholder de generelle bestemmelser for arbejdsmiljøet på arbejdspladsen, og har på den måde til formål at beskytte de ansatte og skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøloven omfatter både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
Hvor mange toiletter pr. medarbejder?
Der skal være et tilstrækkeligt antal toiletter. Der skal være mindst 1 toilet for hver 15 personer. Der skal indrettes særskilte toiletter for mænd og kvinder, medmindre der er fuld adskillelse fra gulv til loft mellem de enkelte toiletrum og mod forrum, og der ikke er urinal i forrummet.
Hvilke pligter og ansvar for arbejdsmiljøet har arbejdsgiveren?
Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdsstedets indretning og arbejdets udførelse, herunder brug af kemiske produkter og tekniske hjælpemidler.
Hvor meget må man skubbe og trække?
At løft af tunge byrder normalt ikke må overstige 12 kg. At den samlede belastning ved manuelt udført skub eller træk ikke må udgøre en sikkerheds- og sundhedsmæssig risiko.
Hvor mange dage må man arbejde i træk?
Alle har ret til et ugentligt fridøgn, som skal falde på det 7. døgn. Du må altså kun arbejde 6 døgn i træk, inden du i henhold til arbejdsmiljøloven have et fridøgn. I de fleste overenskomster er det aftalt, at du skal have 2 ugentlige fridøgn.
Hvor lang tidspause har man ret til?
Krav på mindst 30 minutters pause, når arbejdstiden overstiger 5 timer. Er du under 18 år, har du krav på 30 minutters pause, når arbejdstiden overstiger 4,5 timer. I de fleste overenskomster betaler du selv din frokost - det betyder, at du ikke skal stå til rådighed i din pause.
Hvor mange 12 timers vagter må man have i træk?
Højest 3 nattevagter i træk. Mindst 11 timer mellem to vagter. Højest 9 timers varighed af vagter.
Er omklædning en del af arbejdstiden?
Det er ubestridt, at den tid, som medgår til sådan omklædning, der skal foregå på arbejdspladsen, må anses som arbejdstid.
Hvad er et fridøgn?
Hviletid og fridøgn
Alle medarbejdere i Danmark er underlagt reglerne om daglig og ugentlig hviletid. Reglerne er også kendt som 11-timers reglen og reglen om det ugentlige fridøgn. 11-timers reglen betyder, at man som medarbejder har krav på 11 timers sammenhængende hvil inden for en periode på 24 timer.
Hvor mange AMR skal der være på en arbejdsplads?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Hvor varmt må der være på en arbejdsplads?
Generelt bør temperaturen under normale klima- og arbejdsforhold holdes på 20-22 °C ved stillesiddende arbejde og må ikke overstige 25 °C.
Kan amr fyres?
Ja, du kan godt blive fyret, selvom du har en hvis beskyttelse. Ligesom tillidsrepræsentanter er arbejdsmiljørepræsentanten beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine arbejdsforhold, uden at fagforeningen har haft lejlighed til at behandle sagen.
Hvad får en AMR i løn?
I staten har man ret til at forhandle om et tillæg. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af 3F transport, får et vederlag på 9.000 kr. Årligt. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af HK handel, får et vederlag på 9.000 kr.
Hvad er forskellen på AMR og AMiR?
Inden for arbejdsmiljøområdet er der mange forkortelser at holde styr på - her er nogle af de mest almindelige. AMR = arbejdsmiljørepræsentant. AMiR = arbejdsmiljørepræsentant, man bruger på mange hospitaler.