Både den digitale postkasse og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger. MitID er dit digitale ID til selvbetjening på nettet.
Hvad er forskellen på mit DK-e-Boks og Digital Post?
e-Boks var før den offentlige løsning til digital post, men er nu afløst af Digital Post. Du kan dog fortsat vælge at få post fra det offentlig i din e-Boks. E-Boks anvendes også af mange private firmaer, banker og lignende. e-Boks er ejet af Nets og PostNord.
Hvad hedder den nye e-Boks?
E-Boks er dog et gammelt system, og derfor har Danmark nu fået den nye digitale postkasse kaldet mit.dk. Den nye platform gik i luften 21. marts 2022, og fremover vil alle danskere over 15 år modtage digital post i mit.dk. Her hjælper Komputer for alle med de vigtigste spørgsmål om mit.dk.
Er e-Boks og borger.dk det samme?
Du kan læse din digitale post tre steder
borger.dk: Kun Digital Post fra offentlige myndigheder. e-Boks: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank. mit.dk: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank.
Hvilke digitale postkasser er der?
Digitale postkasser: Der findes fire forskellige adgange til digital post – e-Boks, mit.dk, borger.dk og virk.dk. Mens e-Boks og mit.dk er privatejede, er borger.dk og virk.dk ejet af det offentlige.
AnytimeMailbox vs EarthClassMail vs iPostal1 - hvad er det rigtige for dig? | virtuel postkassegennemgang
Hvilke postkasser fjernes?
Den røde postkasse bliver i løbet af 2024 mindre synlig i gadebilledet. Postnord har nemlig besluttet at fjerne mere end 1000 på landsplan. De første røde postkasser i Danmark blev hængt op i 1852.
Hvornår forsvinder en e-Boks?
Pga. coronaepidemien var det ikke muligt at lukke for digital post så længe og skiftet blev derfor udskudt til første kvartal 2022.. Når myndighederne er skiftet til Næste Generation Digital Post vil virksomheder og borger stadig kunne læse digital post fra det offentlige i deres e-Boks hvis de ønsker det.
Hvorfor både e-Boks og Digital Post?
Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger. Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den.
Kan man logge på borger.dk uden MitID?
Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en service uden brug af MitID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med MitID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af MitID.
Hvornår går e-Boks over til MitID?
Alle NemID-brugere, der har behov for også fremadrettet at kunne benytte deres banks selvbetjeningsløsninger, skal overgå til MitID senest den 31. oktober 2022. Efter denne dato vil man ikke længere kunne bruge NemID til fx net- og mobilbankløsninger.
Hvor finder jeg Digital Post fra det offentlige?
Borgere og virksomheder kan læse deres Digital Post fra myndigheder på flere platforme: På de fællesoffentlige platforme borger.dk, Virk og Digital Post-appen.
Hvorfor virker e-Boks ikke?
Problemet kan skyldes, at du ikke har den seneste version af e-Boks- eller Digital Post-appen. Det kan du gøre som borger: Opdater e-Boks-app eller Digital Post-app i Play Butik eller App Store. Læs brevene på e-Boks' hjemmeside på en PC.
Hvor længe gemmes post i en e-Boks?
Når du logger ind på appen kommer du direkte til fanen 'Hjem'. Her kan du se den nyeste post, som du har modtaget på din e-Boks inden for de sidste 90 dage.
Hvad er forskellen på en e-Boks og en digital boks?
Hvad er forskellen på e-Boks og Digital Post? e-Boks er en privat virksomhed og den forhenværende leverandør af it-løsningen bag Digital Post. Digital Post er derimod en it-løsning, som alene understøtter post fra offentlige myndigheder.
Hvad er alternativet til e-Boks?
Det offentlige stiller følgende tre platforme til rådighed: borger.dk, Virk og en ny Digital Post-app. På disse platforme kan du udelukkende læse din Digital Post, det vil sige den digitale post fra offentlige myndigheder. Du kan også tilgå Digital Post på de to privatejede platforme; e-Boks og mit.dk.
Hvorfor kan jeg ikke logge på e-Boks med MitID?
Hvis du kan logge på din netbank med MitID men ikke på e-Boks, kan det skyldes, at du ikke har knyttet en offentlig signatur til dit MitID. Dette er et krav, hvis du ønsker at benytte dit MitID til andet end din bank.
Er mit dk og e-Boks det samme?
Får jeg den samme post på e-Boks og mit.dk? Du får samme Digital Post fra offentlige myndigheder på begge platforme. Men de viser hver især kun post fra de virksomheder, som vælger at sende gennem deres platform. Din offentlige Digital Post vil altid være synkroniseret på tværs.
Kan man undgå at bruge MitID?
Der er intet lovkrav om, at man skal have MitID. Det gør det bare en del nemmere for dig at betjene dig selv på internettet.
Kan man møde op i Borgerservice uden en tid?
Når du skal besøge kommunens borgerservice, skal du bestille tid på forhånd. Du kan også aflyse din tid, og du kan bestille tid til at blive ringet op.
Hvordan får jeg en e-Boks på mobilen?
Ønsker du at gøre brug af e-Boks på din mobil, skal du først og fremmest have hentet app'en der hedder “e-Boks.dk” - herefter skal du aktivere 'Mobiladgang' med dit NemID. For at aktivere 'Mobiladgang' skal du gøre følgende: Åbn e-Boks app'en og tryk på 'Log på'. Tryk på 'Log på med NemID'.
Kan man blive fritaget for digital post?
Hvad betyder det at være fritaget fra Digital Post? Hvis du ikke kan kommunikere med det offentlige digitalt, har du mulighed for at blive fritaget fra Digital Post. En fritagelse fra Digital Post gælder livet ud. Ændrer du mening, kan du til enhver tid tilmelde dig Digital Post igen.
Er e-Boks sikker?
e-Boks anvender et godkendt sikkerhedscertifikat som er integreret i de fleste browser-typer. Dermed er du sikker på, at du er logget på hos e-Boks. Data som bliver sendt til og fra dig gennem e-Boks bliver i øvrigt kodet således, at andre ikke kan se data, som for eksempel dit cpr-nr. Dette kaldes kryptering.
Hvordan får jeg adgang til afdødes MitID?
Så hvis man råder over den afdødes MitID mister man altså også adgangen. Et familiemedlem kan, hvis denne er udpeget som bobestyrer (af Skifteretten), søge adgang til postkassen. Det at søge adgang sker i Rettighedsportalen for Digital Post (men det kan altså først ske efter at man er udpeget som Bobestyrer).
Hvorfor får jeg ikke min lønseddel på e-Boks?
Hvis du modtager post som f. eks. din lønseddel, uden at du har tilmeldt dig post fra afsenderen, skyldes det, at arbejdsgiveren har valgt at udsende posten digitalt og har indgået aftale med dig om dette ad anden vej.
Hvad er der sket med e-Boks?
Fra den 30. december 2024 sker der væsentlige ændringer for brugerne af e-Boks, som vil påvirke, hvordan mange danskere modtager og håndterer deres post. Den digitale postkasse, som er blevet en fast del af danskernes hverdag, opdateres med en ny funktion, der automatisk tilmelder brugerne til alle afsendere.