Du kan få hjælp til MitID i Borgerservice - fx til at få MitID, hvis du ikke kan få det via MitID.dk eller ved at scanne dit pas/ID-kort i din MitID app. Husk, at du skal bestille tid, før du kan møde op. På borger.dk kan du både finde din lokale Borgerservice og bestille tid.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan logge på MitID?
Ny adgangskode fra MitID Support add remove
Du skal oplyse dit pas- eller kørekortnummer (gyldigt dansk/grønlandsk pas eller kørekort) og derudover svare på en række spørgsmål baseret på dine oplysninger i CPR-registret. Herefter får du tilsendt en aktiveringskode, som du skal bruge til at lave en ny adgangskode.
Hvordan genaktiverer jeg MitID?
Du kan genaktivere din kodeviser eller kodeoplæser på MitID.dk eller med en aktiveringskode, som du får hos Borgerservice.
Hvem kontakter man, når MitID ikke virker?
Hvor kan jeg få hjælp til MitID? Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.
Hvorfor virker MitID pludselig ikke?
Hvis du fx taster din PIN-kode forkert for mange gange, bliver din MitID app midlertidigt spærret i en kort periode. Du kan kontakte MitID Support eller Borgerservice, hvis du har brug for hjælp til at åbne den igen.
Udsættelseskuren vil du ikke høre
Hvordan opdaterer jeg MitID til nyeste version?
Tast ”MitID” i søgefeltet så fremkommer den MitID-app, du skal anvende på din enhed/dine enheder[i]. Står der [ÅBN] er din app blevet opdateret automatisk. Står der [OPDATÉR] skal du trykke dér for selv at opdatere MitID-app´en til den nyeste udgave.
Hvorfor åbner MitID appen ikke?
Vises knappen 'Åbn MitID app' ikke? Hvis der er steder, hvor du oplever, at 'Åbn MitID app' knappen ikke vises, skyldes det højst sandsynligt den måde, at siden har implementeret MitID på. Du kan i stedet logge på på en computer eller tablet, hvor skærmen er større.
Kan Borgerservice hjælpe med MitID?
Har du brug for hjælp, kan du kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller bestille tid og få hjælp til at ændre dit bruger-ID i Borgerservice.
Hvornår kan man ringe til MitID support?
Har du ikke mulighed for at spærre dit MitID selv, kan du ringe til MitID-support på telefon 33 98 00 10, som har åbent kl. 8-20 i hverdage og kl. 10-16 i weekender. Uden for åbningstid kan du få spærret dit MitID ved at ringe til vores Cyberhotline for digital sikkerhed på telefon 33 37 00 37.
Hvornår virker MitID igen?
En væsentlig, nyere opdatering er eksempelvis scanning af QR-kode, hvis man godkender med MitID på computeren, som blev indført i juni 2023 for at mindske risikoen for svindel. Disse vigtige sikkerhedsmæssige forbedringer er ikke indeholdt i den gamle version af MitID appen, som derfor udfases den 28. maj 2024.
Hvordan får man MitID igen?
Hvis du er bosat uden for Danmark og har mistet dit MitID, kan du få det igen – ved hjælp af dit pas/internationale ID-kort og en telefon, der kan scanne passet/ID-kortet. Har du mistet din MitID app eller fx kodeviser, skal du huske at spærre det.
Hvor mange gange kan man taste forkert MitID?
Spærret adgangskode
Se hvordan på MitID.dk. Bemærk, Din adgangskode bliver spærret, hvis den bliver tastet forkert for mange gange. Adgangskode bliver spærret i en time, hvis du taster forkert tre gange. Taster du forkert yderligere tre gange, bliver din adgangskode permanent spærret, og du skal oprette en ny.
Hvordan åbner jeg spærret MitID?
Hvis du har spærret hele dit MitID, skal du på Borgerservice for at genaktivere det. Hvis du har spærret din MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip, kan du genaktivere eller få en ny.
Hvad gør man med MitID, når man skifter telefon?
- Åbn MitID appen på din gamle telefon eller tablet. ...
- Vælg Aktivér.
- Vælg Kopier dit MitID til en ny app.
- Læs informationen og tryk på Kom i gang.
- Indtast din PIN-kode eller benyt biometri (fingeraftryk/Touch ID/Face ID).
- Som et sikkerhedstiltag skal du vente 1 time, før du kan kopiere din MitID app.
Hvordan logger jeg på MitID uden app?
MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Hvis ikke du har mulighed for at bruge MitID appen, kan du bruge kodeviser, kodeoplæser eller chip. Uanset hvad du vælger at bruge, skal du altid indtaste dit bruger-ID først.
Hvor finder jeg min aktiveringskode til MitID?
Du kan få udleveret en aktiveringskode til din MitID app i Borgerservice.
Hvem kontakter man, hvis MitID ikke virker?
Har du brug for hjælp til MitID? Find hjælpen her. Kontakt MitID Support på +45 33 98 00 10 eller skriv til os.
Hvorfor kan jeg ikke logge på MitID?
Prøv at genstarte din app eller den enhed, som du bruger, eller tjek, om der er driftsproblemer hos MitID. Forældet software eller browser: Hvis din software eller browser ikke er opdateret, kan det forårsage kompatibilitetsproblemer med MitID.
Kan man møde op i Borgerservice uden en tid?
Når du skal besøge kommunens borgerservice, skal du bestille tid på forhånd. Du kan også aflyse din tid, og du kan bestille tid til at blive ringet op.
Hvad gør man, når MitID ikke virker?
- Genaktiver app med dit pas/ID-kort.
- Genaktiver app med hjælp fra MitID Support, der sender dig en midlertidig PIN-kode på SMS.
- Genaktiver app i Borgerservice, der giver dig en midlertidig PIN-kode.
Hvad gør man, hvis man ikke kan komme til Borgerservice?
Der kan være situationer, hvor du ikke har mulighed for at møde fysisk op i Borgerservice, fx hvis du har et fysisk eller psykisk handicap, er indlagt eller lignende. I de tilfælde skal du kontakte din kommune for at tage en dialog om, hvordan du kan få hjælp.
Kan man lave et nyt MitID?
Kopier din MitID app til en ny telefon/tablet
Har du en MitID app i forvejen, kan du kopiere denne app til en ny telefon eller tablet ved at scanne en QR-kode fra din eksisterende MitID app. Med denne funktion kan du nemt og hurtigt få aktiveret en ny MitID app, når du får ny telefon eller tablet.
Kan man geninstallere MitID app?
Du kan enten genaktivere din MitID app inde i appen ved at bruge dit gyldige danske pas eller ved hjælp af en midlertidig pinkode. Vi viser dig, hvordan du selv bestiller en midlertidig pinkode på mitid.dk og hvordan du genaktiverer appen - enten ved hjælp af dit pas eller med den midlertidige pinkode.
Kan man slette MitID og starte forfra?
Det er ikke nok at slette appen på din telefon eller tablet. Hvis du sletter appen fra fx din telefon og aktiverer den igen fra samme telefon, så tæller det som 2 aktive apps. Du skal derfor slette dine gamle aktive apps på mitid.dk, hvis du har 3 aktive apps og gerne vil have aktiveret appen på en ny telefon.
Hvordan får jeg en ny kode til MitID?
Hvis du har glemt din MitID adgangskode, kan du stadig logge ind på mitid.dk og ændre den, hvis bare du har et andet aktivt identifikationsmiddel, som du kan bruge til at logge på med – fx en MitID app. Vi gør opmærksom på, at det nu tager 24 timer og ikke 1 time, fra du starter til du kan ændre koden.