Ombudsmandens arbejde er fastsat i ombudsmandsloven og er en del af kontrollen med den offentlige forvaltning. Ombudsmandens hovedopgaver er: at behandle klager over offentlige myndigheder. at tage initiativ til at undersøge en myndigheds forvaltning.
Hvad kan man bruge ombudsmanden til?
uafhængig, instans, og ombudsmanden vælges af Folketinget efter hvert folketingsvalg. Ombudsmanden skal kontrollere, at de forskellige myndigheders sagsbehandlinger og afgørelser er lovlige. Ombudsmanden kan selv tage sager op, eller undersøge sager, som borgene har klaget over.
Hvornår kontakter man ombudsmanden?
Ombudsmanden kan kun behandle klager over offentlige myndigheder som kommuner og regioner, ministerier og styrelser – f. eks. folkeskoler, Ankestyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, politiet, Udlændingenævnet eller Miljø- og Fødevareklagenævnet. Du kan ikke klage over private virksomheder.
Hvilke sager behandler ombudsmanden?
Ombudsmanden behandler klager over myndigheders afgørelser og sagsbehandling. nævn og råd.
Hvad er ombudsmandens opgave?
Folketingets Ombudsmands opgave er at kontrollere statslige og kommunale myndigheder og andre offentlige myndigheder. Ombudsmanden vælges af Folketinget. Folketinget vælger ombudsmanden efter hvert folketingsvalg, men ombudsmanden arbejder uafhængigt af Folketinget.
Om Folketingets Ombudsmand
Kan man ringe til ombudsmanden?
Adgang til ombudsmanden
Borgere har adgang til telefonisk vejledning om ombudsmandens muligheder for at hjælpe. Der er også adgang til at møde op på Folketingets Ombudsmands adresse, Gammeltorv 22 i København. Hos ombudsmandsinstitutionen kan man få en samtale med en jurist, som kan vejlede om ombudsmandens muligheder.
Er ombudsmanden en offentlig myndighed?
Ombudsmanden er uafhængig af Folketinget
Hvilke sager Ombudsmanden skal undersøge, kan hverken Folketinget eller regeringen bestemme. Ombudsmanden er uafhængig af Folketinget i sit arbejde med at kontrollere statslige, kommunale og andre offentlige forvaltningsmyndigheder.
Hvordan klager man til ombudsmanden?
Hvis du vil sende os en mail, anbefaler vi, at du bruger den digitale postkasse (Digital Post), som du bl. a. kan få adgang til på Borger.dk. I de fleste tilfælde svarer vi på klagen via Digital Post.
Hvornår er en afgørelse ulovlig?
hvis afgørelsen ikke er blevet bekendtgjort over for adressaten • hvis et evt. krav om skriftlighed ikke er overholdt (i hvert fald ved bebyrdende afgørelser) • efter omstændighederne hvis en bebyrdende afgørelse er uklart formuleret. (Uklarhed i begunstigende afgørelser fortolkes til gunst for adressaten.)
Hvilke sager behandler Ligebehandlingsnævnet?
- Behandle klager over forskelsbehandling.
- Træffe afgørelser om, hvorvidt lovgivningen er overtrådt.
- Udmåle og tilkende godtgørelse til ofre for ulovlig forskelsbehandling.
- Føre sagen for de almindelige domstole, hvis nævnets afgørelser og forlig, som er indgået for nævnet, ikke efterleves.
Hvem vælger ombudsmanden?
Ombudsmanden er valgt af Folketinget. Han skal bidrage til, at forvaltningen handler lovligt og følger god forvaltningsskik. På den måde beskytter han borgernes rettigheder i mødet med myndighederne.
Hvor lang tid tager det at behandle en sag?
I nogle sager tager det kortere tid end 5 måneder, mens andre sager vil tage lidt længere tid. Den aktuelle sagsbehandlingstid opdateres hvert kvartal. Vi vil kontakte dig undervejs i forbindelse med behandlingen af din sag. Du kan forvente en længere sagsbehandlingstid på lovliggørelsessager.
Hvor hurtigt skal en aktindsigt besvares?
Når du har sendt en ansøgning om aktindsigt, skal myndigheden svare på henvendelsen hurtigst muligt. Som hovedregel skal du have svar på din anmodning inden for 7 arbejdsdage efter, at anmodningen er modtaget. Du skal dog være opmærksom på, at svartiden kan variere afhængigt af sagens omfang.
Hvorfor hedder det ombudsmand?
Den moderne betydning af ordet kendes fra den svenske justitieombudsmand, der blev indført i 1809. Ombudsmanden skulle først på kongens og efter 1849 på Rigsdagens vegne påse, at forvaltningen og domstolene overholdt lovene.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvornår er der notatpligt?
En myndighed har notatpligt i afgørelsessager, når den mundtligt eller på anden måde modtager oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse. Pligten til at tage notat gælder også i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt.
Hvad er en afgørelse ombudsmanden?
En afgørelse i forvaltningslovens forstand er en retsakt (forvaltningsakt), dvs. en udtalelse, der går ud på at fastsætte, hvad der er eller skal være ret i et foreliggende tilfælde.
Kan man altid klage over en afgørelse?
Hvis du ikke er enig i en afgørelse, der er truffet i byretten, har du som hovedregel mulighed for at klage over afgørelsen til landsretten. Der bruges forskellige juridiske ord om det at klage alt afhængig af, hvad det er for en type afgørelse, du ønsker at klage over. Samlet hedder det at appellere.
Hvornår er en afgørelse bindende?
Mundtlig eller skriftlig aftale
Ifølge aftaleloven er det bindende for begge parter, når tilbudsgiver – fx dig, der sælger din bil – har fremsat et tilbud, som modtager – bilens køber – har accepteret. Reglerne er klare: aftalen er bindende, uanset om den er mundtlig eller skriftlig.
Er det gratis at klage til Forbrugerombudsmanden?
Brug gerne vores kontaktformularer, der hvor det er muligt. Det gør vores sagsbehandling nemmere, da vi på den måde får de oplysninger fra dig, som vi har behov for. Det er gratis at henvende sig til Forbrugerombudsmanden, hvad enten du er forbruger eller erhvervsdrivende.
Hvordan klager man over et firma?
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Kan man klage over kommunens sagsbehandling?
Du kan klage ved at sende et brev, en mail eller ringe til myndigheden, du vil klage over; for eksempel kommunen eller Udbetaling Danmark. Myndigheden skal nemlig have mulighed for at vurdere din sag igen, før den sender din klage videre til os. Det hedder også genvurdering. Du kan ikke klage direkte til Ankestyrelsen.
Hvad kan man klage til ombudsmanden over?
Du kan klage til ombudsmanden, hvis du mener, at en offentlig myndighed har tilsidesat loven eller på anden måde har begået fejl eller forsømmelser i forbindelse med behandlingen af din sag.
Er ombudsmanden en retskilde?
Andre faktorer, der kan anvendes som retskilder, er fx retssædvaner, aftaler, lovforarbejder, administrativ praksis, administrative retsforskrifter, udtalelser fra Folketingets Ombudsmand samt retsvidenskabens analyser. Herudover anvendes traditionelt også forholdets natur som retskilde.
Hvordan skriver man til ombudsmanden?
- Digital Post. Hvis du vil sende os en mail, anbefaler vi, at du bruger den digitale postkasse (Digital Post), som du bl. ...
- Usikker mail. Ombudsmandens mail-adresse er [email protected]. ...
- Tilgængelig post. Tilgængelig Digital Post fra Folketingets Ombudsmand. ...
- Vedhæftede filer.