Hvad er rimelig tid reparation?

Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad er inden for rimelig tid?

Klage inden for rimelig tid

Hvis de klager inden for to måneder efter, at de har opdaget manglen, så vil det altid blive betragtet som inden for rimelig tid. Hvis de klager mere end to måneder efter, at de opdagede manglen, vil der alligevel være tilfælde, hvor de kan siges at have reklameret inden for rimelig tid.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskerhverv.dk

Hvor lang tid må et produkt være til reparation?

Reparation: Hvor lang tid må det tage? Sælgeren skal reparere fejlen på din vare inden for "rimelig tid". "Rimelig tid" er som tommelfingerregel højest et par uger, men det afhænger af situationen: Hvad er der galt med varen? Hvor besværligt det er for dig at undvære den?

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvor længe skal man kunne få reservedele?

For nye køle/fryseapparater og opvaskemaskiner til husholdninger skal der være adgang til reservedele i mindst 7 år. Reservedele skal kunne udskiftes ved hjælp af værktøj, der kan købes i almindelig handel, og uden at gøre permanent skade på apparatet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på energiogmiljo.dk

Hvad er rimelig tid reklamation?

Hvad er ”rimelig tid”, når en vare skal repareres eller omleveres? Som udgangspunkt er ”rimelig tid” op til nogle få uger. Sælger kan i nogle tilfælde have mulighed for at bruge længere tid. En omlevering til en ny vare, vil typisk kunne klares meget hurtigt, medmindre varen skal skaffes hjem.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Reparation af træ på facaden



Hvor lang tid er der garanti på en reparation?

Reparationer kan du klage over i op til tre år. Det gælder både, når du får repareret en vare, der er mere end to år gammel, og når reparationen sker inden for de to års reklamationsret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad menes med 12 måneders formodningsreglen?

De første 12 måneder gælder formodningsreglen ved køb af brugte biler. Det betyder, at der i sagen formodes, at bilen havde fejl, da du købte den. Forhandleren skal derfor, i løbet af de første 12 mdr. efter leveringen, bevise at en fejl ikke var til stede, hvis sælgeren ikke vil dække reklamationen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dbfu.dk

Hvornår kan man kræve en ny vare?

Reparation eller bytning: Hvem bestemmer? Reklamationsretten giver dig ret til at bytte varer med fejl eller mangler. Men sælgeren kan i nogle tilfælde bestemme, om varen skal byttes eller i stedet repareres. Går din vare i stykker de første to år efter dit køb, kan du klage.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvornår har man ret til et nyt produkt?

Forbrugerens ret til at klage over fejl og mangler ved varen, gælder i 2 år fra tidspunktet, hvor du købte varen - dette er også kaldet reklamationsfristen. Reklamationsfristen på 2 år gælder, når du køber af en forhandler indenfor EUs grænser, uanset om det er online eller i en fysisk butik.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvad er afhjælpning?

Afhjælpning er en misligholdelsesbeføjelse forbrugeren har ved fx en mangel ved den købte salgsgenstand, eller den leverede tjenesteydelse. Formålet med afhjælpning er, at salgsgenstanden bliver kontraktmæssig, således at forbrugeren dermed stilles lige så godt, som hvis der fra start var leveret en mangelfri ydelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på lex.dk

Hvor lang tid må en vare være forsinket?

§ 74. Medmindre andet er aftalt vedrørende leveringstidspunktet, skal sælgeren levere salgsgenstanden uden unødig forsinkelse. Medmindre andet er aftalt, skal sælgeren endvidere levere salgsgenstanden senest 30 dage efter aftalens indgåelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskelove.dk

Hvor mange forsøg er der på reparation?

Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Kan man få pengene tilbage ved reklamation?

Hvis fejlen på varen er omfattet af den toårige reklamationsret, kan butikken ikke forlange, at du accepterer et tilgodebevis. Du har i stedet ret til at få dine penge tilbage, repareret din vare eller få en ny tilsvarende vare.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Kan man kræve penge tilbage?

Du kan kræve pengene tilbage ved at lave en såkaldt indsigelse til din bank. Banken har typisk en indsigelsesblanket, du skal udfylde. Der gælder en frist for at gøre indsigelse. Se spørgsmålet ”Er der en frist for, hvornår jeg skal sende en indsigelse til min bank?” nedenfor.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrugerombudsmanden.dk

Er der garanti på reservedele?

Som udgangspunkt er der også reklamationsret i henhold til købeloven på reservedele. Man kan således altid klage inden, der er gået 2 år, hvis der er mangler ved en reservedel. Spørgsmålet bliver så, hvad er en mangel. Almindeligt slid og ælde er ikke en mangel, så hvis det er det, butikken mener, så har de ret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på familieadvokaten.dk

Hvem skal betale fragt ved defekt vare?

Hvis fejlen på varen er omfattet af den toårige reklamationsret, skal butikken betale alle de udgifter, der er forbundet med reparationen, herunder også transport af varen. Hvis fejlen på varen ikke er dækket af købeloven, skal du selv betale alle omkostninger ved reparationen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der garanti på en reparation?

Reparationer er omfattet af forældelsesloven, der i princippet giver dig mulighed for at klage i op til tre år. Du skal imidlertid altid reklamere inden for rimelig tid, efter du har opdaget fejlen, ellers risikerer du at miste dit krav på grund af passivitet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår er en vare mangelfuld?

En salgsgenstand er mangelfuld, hvis den ikke svarer til det, der er aftalt eller lovet eller, hvis den ikke lever op til nogle generelle, objektive krav, som købeloven stiller. De objektive krav kan kun fraviges, hvis forbrugeren udtrykkeligt og særskilt har accepteret afvigelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskerhverv.dk

Hvad dækker 2 års reklamationsret?

Dette kaldes fortrydelsesfristen. Forbrugeren er ikke forpligtet til at give nogen begrundelse. Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på europa.eu

Kan en butik nægte at give penge tilbage?

Butikker bestemmer, om du kan fortryde dit køb

Vilkårene for returret og bytteret fastsætter den enkelte butik selv. Det betyder, at butikken selv kan bestemme: Om du kan få pengene for en vare tilbage, eller om du kun kan bytte til en anden vare eller få et tilgodebevis.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad gør man, hvis man ikke får sin vare?

Hvis køberen påstår, at han eller hun ikke har modtaget varen, er det sælgeren, der skal bevise, at varen er blevet leveret. Hvis sælgeren ikke kan bevise det, skal sælgeren levere en ny vare eller tilbagebetale købesummen til køberen. Der står ikke noget i købeloven om, hvordan sælgeren skal løfte bevisbyrden.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskerhverv.dk

Hvad er produktgaranti?

En garanti er noget ekstra, som sælgeren, importøren eller producenten frivilligt kan give dig på et produkt, du køber. Garantien skal stille dig væsentligt bedre, end det du har ret efter loven fx købeloven.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvilken betydning har 6 måneders formodningsreglen?

Formodningsreglen er, hvis en mangel i forbrugerkøb, viser sig i de første 12 måneder efter levering, formodes det, at salgsgenstanden var mangelfuld ved levering.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på lex.dk

Hvor lang tid må en reklamation tage?

Sælgeren skal afhjælpe manglen inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere. ”Man kan ikke klage over reparationer.”

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Kan man returnere en ny bil?

Ja, købeloven gælder også, hvis du køber en ny bil på nettet. Her har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret, men vær opmærksom på der kan være flere undtagelser hertil.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk