Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage.
Hvad er indenfor rimelig tid?
Som udgangspunkt er ”rimelig tid” op til nogle få uger, men du kan i nogle tilfælde have ret til at bruge længere tid. Mens en ombytning til en ny vare typisk vil kunne klares meget hurtigt, medmindre varen skal skaffes hjem, vil en reparation som regel tage lidt længere tid.
Hvor lang tid har man reklamation?
Købeloven giver dig 2 års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Hvad er rimelig tid købeloven?
Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.
Hvad er reklamationsfristen?
Reklamationsfristen er den tidsperiode, hvor køberen overfor sælgeren kan påberåbe sig en køberetlig mangel. Ifølge købe- og obligationsrettens almindelige grundsætninger skal den køber, der agter at påberåbe sig en mangel, reklamere over misligholdelsen, hvilket vil sige, at køber skal give sælger meddelelse herom.
Købeloven: To års reklamationsret
Hvor hurtigt skal man reklamere?
Her skal der reklameres ”inden rimelig tid” efter køber har opdaget manglen, med den ekstra tilføjelse, at hvis køber reklamerer indenfor 2 måneder efter manglen er opdaget, er reklamationen altid rettidig. Sørg derfor altid og reklamere senest 2 måneder efter manglen er opdaget.
Hvad siger købeloven om garanti?
Garanti er et frivilligt supplement
Garantien skal stille dig væsentligt bedre, end det du har ret efter loven fx købeloven. En garanti kan for eksempel gøre det muligt for dig at klage over et produkt i længere tid end de 2 år, som reklamationsretten dækker (tre år for ydelser).
Hvad siger købeloven om reklamation?
Købeloven giver dig ret til at klage over fejl ved varen, som sælgeren er ansvarlig for, og som viser sig senest to år efter købet. Det kaldes reklamationsret.
Hvor lang tid må en vare være forsinket?
§ 74. Medmindre andet er aftalt vedrørende leveringstidspunktet, skal sælgeren levere salgsgenstanden uden unødig forsinkelse. Medmindre andet er aftalt, skal sælgeren endvidere levere salgsgenstanden senest 30 dage efter aftalens indgåelse.
Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?
Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig.
Hvad betyder 24 måneders reklamationsret?
Generelt er du som forbruger, der har købt en brugt bil hos en forhandler, altid omfattet af købelovens bestemmelser om 24 mdr. reklamationsret. Reklamationsretten dækker fejl og mangler, der var til stede, da du fik leveret bilen.
Kan man reklamere uden kvittering?
Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning
Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.
Hvordan skriver man en god reklamation?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Kan man fraskrive sig reklamationsret?
Du har reklamationsret, men ikke fortrydelsesret
Reklamationsretten gælder, hvis du og den private sælger ikke har aftalt andet. Har sælgeren skrevet, at varen er »købt som beset«, »købt uden reklamationsret«, »købt med forbehold« eller lignende, har han dog fraskrevet sig reklamationsretten.
Hvornår gælder købeloven ikke?
Købeloven gælder som udgangspunkt for alle typer af køb, herunder både handelskøb og forbrugerkøb, men ikke for køb af fast ejendom. Reglerne i købeloven kommer kun i anvendelse, hvis andet ikke er udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger.
Er der altid 2 års garanti?
Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.
Hvem betaler fragten ved reklamation?
Er kunden selv skyld i skaden, eller er skaden ikke omfattet af købelovens regler for reklamation, står kunden med ansvaret for eventuelle omkostningerne ved at have sendt varen til dig, ligesom kunden selv skal betale for at få varen sendt tilbage.
Hvad skal en reklamation indeholde?
En reklamation skal altid være skriftlig, og du skal sørge for at have dokumentation for, hvad der er reklamationsgrund. Hvis du reklamerer over en vare, skal du gemme varen og emballagen, så der er mulighed for at undersøge varen.
Kan man få kompensation for forsinket levering?
Kompensation – Butikken kan tilbyde Kompensation for den forsinkede levering. Dette kan være i form af et nedslag i prisen, et gavekort eller lignende. Kompensation er dog ikke noget, du er automatisk berettiget til, men noget som sælgeren kan vælge at tilbyde.
Kan man få pengene tilbage reklamation?
Hvis ikke I har aftalt noget andet, har du to års reklamationsret. Hvis der er tale om en brugt vare, og der er fejl ved den, som sælgeren er ansvarlig for – en såkaldt mangel - har du ret til at få alle dine penge eller en del af dem tilbage.
Hvor lang tid er der garanti på elektronik?
Ifølge købeloven har du to års reklamationsret. Derudover kan der være en garanti på produktet. Forsikringen vil typisk have en længere løbetid end reklamationsretten eller den garanti, der muligvis er på varen. Tænk derfor på, hvor lang levetid det produkt, du køber, forventes at have.
Kan en butik nægte at give penge tilbage?
Du har krav på aftalt fortrydelsesret
Så er butikken forpligtet til at give dig den service. Butikken kan have særlige vilkår for returnering af varer. Måske kan du godt levere varen tilbage, men du kan ikke få pengene tilbage – du kan kun bytte til en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis.
Hvor lang tid er der garanti i Elgiganten?
Vi tilbyder en udvidet reklamationsret på op til 10 år på hvidevarer og støvsugere, og 5 år på andre produkter. Du kan også vælge en udvidet garanti, der giver dig service på stedet – så kommer vi hjem til dig eller på arbejdspladsen for at ordne problemerne der hvor du er.
Hvem har bevisbyrden ved reklamation?
Er der givet en garanti på varen eller på den del, du klager over, er det altid garantigiver, der skal bevise, at det, du klager over, ikke er dækket af garantien. I den situation skal du kun bevise, at der er noget galt med varen.
Hvornår gælder 14 dages fortrydelsesret?
Fortryder du dit køb, skal du senest 14 dage efter modtagelsen af varen give sælgeren besked om, at du vil fortryde købet. Fristen på 14 dage er overholdt, hvis du blot har meddelt sælger, at du vil fortryde købet inden fristens udløb. Derefter har du yderligere 14 dage til at få pakken afsendt til sælgeren.