Relationspædagogik handler bl. a. om at udvikle et værdigt liv i et ligeværdigt samspil med mennesker med nedsat funktionsevne. Etikken er i høj grad i spil og “rigtig” og “forkert” skal ofte vurderes ud fra den konkrete situation.
Hvad er relationspædagogisk tilgang?
En relationspædagogisk og ressourceorienteret tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på samspillet mellem mennesker. Formålet er at udvikle den enkeltes selvforståelse, selvværd og selvtillid. Tilgangen har fokus på den enkeltes ressourcer.
Hvilke pædagogiske metoder findes der?
- Low Arousal og ikke-konfronterende pædagogik. Vi tror på, at børn, der kan opføre sig ordentligt, gør det. ...
- Miljøterapi. ...
- Neuropædagogik.
- Struktureret pædagogik.
- Totalkommunikation.
Hvad siger Daniel Stern om relationer?
« Daniel Stern beskriver barnet fra 0-3 år, og han viser, at der er mange måder at gå i relation med barnet - også dårlige. De relationsmåder lærer barnet af og udvikler hele livet. »Derfor bliver det så vigtigt, at pædagogerne har en forståelse for, hvordan de kan gå i en positiv relation med børnene.
Hvem snakker om relationer pædagogik?
I en anerkendende relation mellem barn og pædagog har pædagogen ansvaret for relationen. Pædagogen skal møde barnet med en oprigtig nysgerrig attitude og forsøge at finde det meningsfulde i barnets ord/handling. Pædagogen behøver ikke være enig med barnet, men skal forsøge at sætte sig ind i barnets oplevelsesverden.
Hemmeligheden bag dybe og nærende relationer
Hvad siger Schibbye om relationer?
Schibbye beskriver dette i sin bog ”Relationer” således: ”Anerkendelse er ikke forenelig med præstationer eller ambitioner i forhold til klienten eller om at have et mål om at bruge en teknik eller at være instrumentel…. Anerkendelse er ikke noget man har, men noget man er.”
Hvorfor er relationskompetence vigtigt?
”Om pædagogisk personale handler relationskompetent eller ej, påvirker blandt andet børnenes deltagelsesmuligheder, deres relationer til hinanden, deres selvværd og evne til selvregulering. Altså både deres trivsel, læring, udvikling og dannelse nu og her og deres fremtidige uddannelsesmuligheder.
Hvad er Sterns teori?
Den amerikanske udviklings-psykolog, Daniel Stern, “domæneteori”, som går ud på, at vi agerer i forskellige domæner, og livet igennem har mulighed for at udvikle os i disse domæner: Samværets, samspillets, samforståelsens, samtalens og fortællingens domæne.
Hvad er anerkendelse ifølge Berit Bae?
Berit Bae mener at anerkendende relationer bygger på ligeværd og forudsætter, at man opfatter sig selv om mindre værd i relationen. Dog er den voksen i forhold til barnet i en overlegen position, når det drejer sig om oplevelsen af sig selv, hvorimod at den voksne hjælper barnet til at skabe sig selv.
Hvad er krap-metoden?
KRAP står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis, og KRAP metoden bygger primært på 3 vigtige grundpiller – nemlig: Det, vi tænker oplever, vi som virkeligt, men vi kan lære at tænke anderledes. Alle mennesker har ressourcer, og vi udvikler os bedst gennem vores succeser.
Hvad er det pædagogiske paradoks?
Med begrebet opdragelse forstås det, at vi ønsker at opdrage barnet til selv at tage beslutninger og ikke lade sig påvirke af ydre påvirkninger. Paradokset ligger i, at vi opdrager til ikke at lade barnet blive påvirket af ydre indvirkninger netop igennem ydre indvirkninger.
Hvad siger Dewey om læring?
John Deweys udgangspunkt var overbevisningen om, at alle mennesker bedst lærer gennem deres egne erfaringer. Han arbejder med begrebet ”erfaringspædagogik”. Det er nøgleordet ”learning-by-doing” som kendetegner hans pædagogiske indstilling. Dewey sætter individet i undervisningens centrum.
Hvad er strof-modellen?
STROF (Stop-original form) er en pædagogisk metode, som er udviklet af en børnelæge Lars Gustafsson. Den er nyttig, når man arbejder med traumatiserede familier. Den indeholder følgerne elementer: Struktur hjælper med at modvirke indre kaos og uforudsigelighed hos traumatiserede børn.
Hvad er nuzo-modellen?
NUZO (Zonen for den unges nærmeste udvikling).
Tanken om eksistensen af en ”nærmeste udviklingszone” er central i Vygotskys arbejde. Kort fortalt er denne zone forskellen på det, barnet selv kan klare og det, barnet behøver hjælp til af andre. I denne zone ligger barnets næste udviklingspotentiale.
Hvordan skaber man gode relationer?
- Gå ind i relationer med en positiv attitude – vær ikke forudindtaget og dømmende.
- Stil mange åbne hv-spørgsmål – vær god til at folde samtalen ud.
- Vis respekt for forskellighed – gode relationer handler ikke om, at I skal være ens.
Hvad er en relation pædagogik?
Relationer er afgørende for børns udvikling
En god relation til barnet øger således barnets: Evne til at lære nye ting. Muligheder for at indgå i sociale fællesskaber. Tro på sig selv, herunder selvværd og selvtillid.
Hvad er forskellen mellem ros og anerkendelse?
I min optik er der stor forskel på ros og anerkendelse. Hvor ros er en vurdering af noget, så er anerkendelse et udtryk for glæde over noget. Et eksempel på ros er når jeg møder min medarbejder med flg. udtryk: “Den rapport du sendte mig i går var bare så flot og så god – godt gået – tak for det”.
Hvad er det fælles tredje?
Vi er ofte tilbøjelige til at sætte en person lig med de meninger, som vedkommende giver udtryk for. Men relationen til en anden person er langt mere end det, der ligger i meningen i et enkelt udsagn om et sagligt indhold. Når vi fokuserer på indholdet i en kommunikation, kaldes det at skabe et fælles tredje.
Hvad går Bowlbys tilknytningsteori ud på?
Tilbage til John Bowlby har tilknytningsteorien peget på to grundlæggende drivkræfter hos barnet. Det ene er behovet for nærhed, mens det andet er behovet for at undersøge verden. Hvis barnet oplever en trussel mod sig selv eller sin omsorgsperson, aktiveres tilknytningssystemet, hvilket tydeliggør behovet for nærhed.
Hvad er Einsteins teori?
Hvad er den specielle relativitetsteori? Albert Einsteins formel (E = mc2) fortæller grundlæggende, at energi (E) er lig med masse (m) ganget med lysets hastighed (c) i kvadrat. Kort sagt betyder det, at energi og masse kan ændre sted. Energi kan tilbageholdes i stoffer med en masse, og den energi kan senere frigives.
Hvad er Daniel Stern mest kendt for?
Den amerikanske psykolog Daniel Stern (1934-2012) har haft stor betydning for moderne udviklingspsykologi. Stern er især kendt for sine teorier om, hvordan barnet i de tidlige leveår udvikler et selv - altså en opfattelse af sig selv som et selvstændigt individ.
Hvad siger Louise Klinge om relationskompetence?
Forsker Louise Klinge peger på fem kendetegn ved at handle relationskompetent. Kendetegne- ne handler om afstemmere, imødekommelse af børns behov for autonomi, kompetence og samhørighed og omsorgsetiske handlinger. Det er elementer, I kan arbejde med for at styrke jeres relationskompetence.
Hvad er en god relation?
En god relation er nogen gange fyldt med glæde, sjov og ballade – fx når man får et godt grin sammen med andre. Andre gange kommer en god relation til udtryk ved, at man bliver mødt og forstået følelsesmæssigt. At blive lyttet til og rummet som den, man er og med de reaktioner, man nu end har.
Hvad kendetegner en gensidigt anerkendende relation?
Cen- tralt i dialektisk relationsteori er, at menne- sker er gensidigt afhængige af hinanden. En anerkendende relation er baseret på ligeværd. En relation kan ikke blive aner- kendende, hvis den ene part ser på sig selv som mindre eller mindre værd end den an- den.