Polyfon ledelse handler om at træffe beslutning om, hvilket rationale en given beslutning skal træffes eller kodes i. Og det er ikke uskyldigt: Gennem den bestemte måde, der kodes og ledes på, skabes et helt særligt syn på samfundet, organisationen, teamet, opgaven, mennesket.
Hvad er en polyfon organisation?
Hvad er Polyfon? Polyfon er først og fremmest et fællesskab bestående af engagerede ildsjæle og organisationer, der ønsker at skabe verdens bedste musikby i Roskilde. Med Polyfon samler vi de gode kræfter i et netværk, der får gode idéer til at blomstre og musikken til at spille.
Hvad betyder polyfoni?
Betegnelsen polyfoni bruges om flerstemmig musik, hvor stemmerne er udformet som selvstændige melodilinjer, der sekundært harmonerer med hinanden. Modsætningen hertil er monofoni, bestående af melodi uden akkompagnerende harmonier eller homofoni, hvor harmonien tilvejebringes ved flere stemmers samtidige samklang.
Hvad er forskellen på ledelse og management?
Management handler altså om at administrere og sikre driften, mens leadership handler om at få medarbejdere til at forstå din vision og hjælpe dig med at nå målene.
Er manager og chef det samme?
En manager er en person, der har ansvar for at styre og koordinere arbejdet i en organisation eller et team. En chef er en person, der har en højere position og beføjelse til at træffe beslutninger og lede andre.
socialkonstruktivistisk og polyfon læring
Hvad er forskellen på ledelse og styring?
Styring er at planlægge, budgettere, organisere og bemande og løse problemer, medens lederskab handler om at sætte retning, skabe tilslutning, motivere, inspirere, kommunikere og støtte. Det svære opstår, fordi det kræver meget forskellige evner at skabe en passende balance mellem behovet for styring og lederskab.
Hvad betyder pianissimo?
Musikudtryk. Musikudtryk med forbindelse til piano pianissimo: pianissimo pp (it.) – meget svagt.
Hvad er en flad organisation?
Flad struktur:
En flad organisationsstruktur reducerer antallet af hierarkiske niveauer og fremmer hurtigere beslutningstagning. Den skaber også en åbenhed og en kultur, der fremmer kommunikation og innovation. Medarbejderne har større ansvar og frihed til at deltage i beslutningsprocessen.
Hvad er en organisationsforandring?
Det behøver ikke at være en voldsom forandring, før der skal tages stilling til, hvordan forandringsprocessen skal gribes an. En forandring i en organisation kan være alt fra ændring af kaffemaskinen til en radikal ændring i medarbejdernes arbejdsprocesser, en fusion eller et opkøb.
Hvad er definitionen på en organisation?
Definitionen på en organisation kan variere, men som udgangspunkt kan det beskrives som et fælles og målrettet samarbejde mellem menneskene i organisationen for at opnå målet. Det vil sige, at en organisation er en samling af mennesker, som arbejder ud fra fælles mål og interesser.
Hvad er Kotters 8 trins model?
Kotters 8 trins model består af følgende trin:
Kommunikere visionen. Fjern forhindringer. Opret kortsigtede sejre. Konsolider resultater.
Hvad er scarf-modellen?
Forstå de 5 sociale behov i SCARF-modellen.
Hvilken reaktion, du bliver mødt med, når du præsenterer en forandring, afhænger af, om den påvirker medarbejdernes opfattelse af status, sikkerhed, autonomi, samhørighed og retfærdighed i en positiv eller negativ retning. Det er essensen i SCARF-modellen.
Hvad laver en change manager?
Change Management, også kaldet forandringsledelse, er i grove træk en metode inden for ledelse, som kan anvendes til at omstille f. eks. medarbejdere, ledere, interne og eksterne samarbejdspartnere. Det drejer sig ofte om omstilling af nye processer, tilgange og/eller arbejdsmetoder.
Hvad er matrix ledelse?
En matrixorganisation er en struktur, hvor medarbejdere rapporterer til mere end en leder, typisk både en funktionel leder og en projektleder, for at forbedre fleksibilitet og samarbejde.
Hvad er adhocratiet?
Definition. En organisation med en innovativ tilgang til at drive og sikre innovation ved en organisationsform, der bl. a. er fleksibel, hierarkisk flad, åben i kommunikationen og har mindre specialisering og formalisering.
Hvad er en stabsfunktion?
Stabsfunktioner kan blandt andet have som mål at rådgive og vejlede indenfor en virksomheds enkelte arbejdsområder. Det kan blandt andet være HR, økonomi, retningslinjer eller undervisning.
Hvad betyder mezzo forte?
Italiensk musikudtryk med betydningen: halvkraftigt, moderat kraftigt. Mezzo forte angives som forkortelse under nodesystemet, når en passage i et musikstykke skal fremføres meget kraftigt, det vil sige en styrkenuance, der ligger mellem mezzo piano og forte.
Hvad betyder pizzicato?
Pizzicato, (ital. 'knipset'), spillemåde, ved hvilken strygeinstrumenters strenge knipses med fingrene; notationen sker med forkortelsen pizz., der ophæves med betegnelsen arco eller coll'arco, dvs. 'med buen'.
Hvad betyder maestoso?
Italiensk musikudtryk med betydningen: majestætisk, pompøs. Maestoso angives som en instruktion til hvilken stemning et stykke musik eller en passage heri skal være præget af.
Hvad er transparent ledelse?
Transparent lederskab eller gennemsigtigt lederskab er en ledelsesmetode, der er baseret på gennemsigtighed i en politisk, offentlig eller privat administration. Som navnet siger bygger lederskabet på gennemskuelighed, åbenhed, medbestemmelse og samarbejde mellem ledelsen og de ansatte.
Hvad er emergent ledelse?
emergent strategisk ledelse, som udnytter tilstedeværelsen af turbulens. Med fleksible og markedsorienterede virksomheder flyttes fokus over på bl. a. kreativitet, innovation og forretningsudvikling – men uden, at væsentligheden af den effektive daglige driftsfunktion negligeres.
Hvad betyder governance?
Governance er et system af processer, regler og retningslinjer, som en organisation kontrolleres og opererer med. Etik, risikostyring, compliance og administration er alle elementer, der er omfattet af governance.
Hvad er en adkar model?
ADKAR-modellen tilbyder en klar, struktureret tilgang til at håndtere forandringer på alle niveauer af en organisation. Ved at guide individer gennem faserne af Bevidsthed, Ønske, Viden, Evne og Forstærkning hjælper ADKAR med at sikre, at forandringen ikke kun implementeres, men også opretholdes over tid.
Hvad laver en shift manager?
Hvad laver en Shift Manager? En Shift Manager er ansvarlig for at lede personalet, driften og salget i løbet af et bestemt skift. De overvåger typisk de andre medarbejderes aktiviteter, sikrer, at kundernes behov opfyldes, håndterer kundeklager og sikrer, at alle sikkerhedsretningslinjer følges.
Hvad tjener en change manager?
Bruttolønnen for en Change manager ligger imellem 46.511 - 73.263 for hele landet.