NUZO (Zonen for den unges nærmeste udvikling). Tanken om eksistensen af en ”nærmeste udviklingszone” er central i Vygotskys arbejde. Kort fortalt er denne zone forskellen på det, barnet selv kan klare og det, barnet behøver hjælp til af andre. I denne zone ligger barnets næste udviklingspotentiale.
Hvem siger noget om Nuzo?
Lev Vygotsky: NUZO
Teori udviklet af en russisk psykolog, Lev Vygotsky. Teori som tager udgangspunkt i menneskets udvikling og muligheder for udvikling. Vygotsky formulerede begrebet «nærmeste udviklings zone», der har inspireret pædagoger og lærere til at reflektere over forholdet mellem læring og udvikling.
Hvad er den nærmeste udviklingszone?
Den nærmeste udviklingszone er betegnelsen på forskellen mellem det, dit barn er i stand til at klare på egen hånd og det, barnet kan klare med en lille smule hjælp. Og i den forskel ligger udviklingen for barnet.
Hvad er Vygotskys teori?
Ifølge Lev Vygotsky (1979, s. 90-91) vil en læring, der er tilrettelagt på den rigtige måde, sætte processer i gang, der fører til udvikling. Vygotskys pointe er, at læring trækker udvikling med sig. Gennem de seneste årtier er børn og unges læring blevet et centralt anliggende i uddannelsespolitikken og pædagogikken.
Hvad er stilladsering Vygotsky?
Ifølge Vygotsky arbejder du i zoner, og du udvikler dig inden for nærmeste zone. Hvis du arbejder sammen med en anden, der allerede mestrer den zone, du arbejder indenfor, mener læringsteoretikeren Bruner, at der hele tiden sker en udvikling som resultat af dette sociale samspil.
NUZO-metoden
Hvad er stilladsering pædagogik?
”Stilladsering handler grundlæggende om ikke at reducere forventningerne til eleverne, men derimod give dem alle de redskaber og den støtte de har behov for, for at kunne nå de faglige og sproglige læringsmål på lige fod med klassens øvrige elever.”
Hvad er progressiv læring?
Den progressive læring fokuserer på, at læring sker successivt gennem dannelser og erfaring, og at undervisningen skal prioritere aktiv læring i meningsfyldte læringsfællesskaber. Den progressive læring er således ideelt set aktiverende, motiverende og udviklende, og der lægges vægt på ”learning by doing”.
Hvad er det fælles tredje?
Vi er ofte tilbøjelige til at sætte en person lig med de meninger, som vedkommende giver udtryk for. Men relationen til en anden person er langt mere end det, der ligger i meningen i et enkelt udsagn om et sagligt indhold. Når vi fokuserer på indholdet i en kommunikation, kaldes det at skabe et fælles tredje.
Hvad siger Dewey om læring?
John Deweys udgangspunkt var overbevisningen om, at alle mennesker bedst lærer gennem deres egne erfaringer. Han arbejder med begrebet ”erfaringspædagogik”. Det er nøgleordet ”learning-by-doing” som kendetegner hans pædagogiske indstilling. Dewey sætter individet i undervisningens centrum.
Hvad er Illeris læringstrekant?
Modellen indeholder tre dimensioner
Drivkraftdimensionen handler om mobilisering af psykisk energi: motivation, følelser, nysgerrighed, glæde og vilje til at blive klogere på sig selv og andre. Drivkraft er meget vigtig i forhold til læring, da mennesker er forskellige og den har betydning for modstand mod læring.
Hvad betyder znu?
Zonen for nærmeste udvikling (ZNU) kan bruges i alle udviklings- og læringssammenhænge. Når en elev er i Tryghedszonen, betyder det, at eleven er tryg ved de opgaver og de krav, der stilles. Undervisningsmaterialet er ikke for svært, men kan læses og løses på egen hånd.
Hvad er sociokulturel læringsteori?
Sociokulturelle læringsteorier tager udgangspunkt i, at læring bliver konstrueret ved interaktion i en given kontekst1, modsat den kognitive forståelse, hvor læring primært ses som individuelle processer/erkendelser uafhængigt af konteksten.
Kan zonen for nærmeste udvikling bruges på voksne?
Nærmeste udviklingszone:
Noget man bruger implicit i sin dagligdag som pædagog, er Zonen for nærmeste udvikling. Især når man har med mennesker at gøre, barn, ung eller voksen, med eller uden særlige behov.
Hvordan bruger man nuzo-modellen?
NUZO-metoden arbejder ud fra en helhedsorienteret tilgang, hvor både fysiske, følelsesmæssige, kognitive og sociale aspekter af den unges udvikling tages i betragtning. Dette kan være særligt relevant for anbragte børn og unge, da de ofte kan have komplekse og sammensatte behov.
Hvad er relationspædagogik?
Relationspædagogik handler bl. a. om at udvikle et værdigt liv i et ligeværdigt samspil med mennesker med nedsat funktionsevne. Etikken er i høj grad i spil og “rigtig” og “forkert” skal ofte vurderes ud fra den konkrete situation.
Hvad er zonen for nærmeste udvikling?
Vygotsky beskæftigede sig med flere ting i løbet af sin alt for korte karriere, hvor han blandt andet beskæftigede sig med børn med udviklingsforstyrrelser. Zonen for nærmeste udvikling er et udtryk for det udviklingsniveau hvor barnet kan udføre opgaver sammen med en voksen, som det endnu ikke kan klare på egen hånd.
Hvad er John Dewey kendt for?
Han var en af de mest indflydelsesrige skikkelser inden for amerikansk filosofi og uddannelse i det 20. århundrede. Dewey blev kendt for sit bidrag til pragmatismen, en filosofisk retning, der betoner praktisk erfaring og konsekvenser som grundlaget for vurdering af ideer og handlinger.
Hvem har opfundet AktionsLæring?
Action Learning, på dansk AktionsLæring og forkortet AL, har sin oprindelse helt tilbage i 1930'erne, hvor den britiske atomfysiker Reg Revans begyndte at interessere sig for ledelsesudvikling og formulerede en ”pædagogisk filosofi”, som han døbte Action Learning1.
Hvilken teoretiker snakker om dannelse?
Wolfgang Klafkis oprindelige udgangspunkt var den åndsvidenskabelige tradition i tysk pædagogik, der bygger på brugen af historisk-hermeneutiske metoder i den pædagogiske forskning. Han betragtes af mange som sin tids betydeligste tyske teoretiker inden for didaktik og dannelsestænkning; se dannelse.
Hvad er de tre p'er?
Når du arbejder i andres hjem og bruger dig selv om person, er du i risiko for at overskride grænsen mellem professionel og privat. En metode, som du kan bruge til at forholde dig til denne problemstilling er hele tiden at være bevidst om, at du i dit arbejde er underlagt de 3 P'er: Professionel, personlig og privat.
Hvorfor er det fælles tredje vigtigt?
Ved at benytte “Det fælles tredje” opnås en ligeværdighed i aktiviteten og samtale mellem tovholder og deltagerne bliver sekundær. I kraft af at samtalen er sekundær bliver den ufarliggjort og selv tunge emner kan blive introduceret i samtalen.
Hvem har lavet kommunikationstrekanten?
Benedicte Madsens kommunikationstrekant
Schibbyes pædagogiske trekant til det hun kalder kommunikationstrekanten. Den består af en afsender og en modtager, som kommunikerer om et emne.
Hvad er implicit læring?
Forskning i 'implicit læring' handler om det forhold, at en organisme lærer og opnår viden, uden at være bevidst om det, den lærer. Ved 'bevidsthed' forstås kort sagt det, at vi har oplevelser af noget. Mennesket lærer og opnår erkendelse – viden – livet igennem.
Hvad er formativ læring?
Formativ evaluering er, når I giver eleverne viden om, hvor de skal hen i deres læring og udvikling, hvor de befinder sig nu, og hvordan de kommer videre derfra. Den formative evaluering har til hensigt at hjælpe elevernes læreproces.
Hvad er assimilativ læring?
Ved assimilativ eller tilføjende læring indoptages og indpasses sanseindtryk fra omgivelser som tilføjelser eller udbygninger af allerede etablerede mentale ske- maer. Det centrale er, at den lærende tidligere har etableret skemaer, der er nød- vendige for at gennemføre en given læreproces.