Den legitime ledelse, som handler om at holde fokus, samle de mange forskellige bidrag, sætte grænser for, hvad ressourcerne skal bruges til, og skabe balancer i samspillet mellem organisationens medlemmer.
Hvad definerer god ledelse?
En god leder er ikke kun i stand til at kommunikere klart og effektivt, men formår også at skabe en meningsfuld forbindelse med teamet. Han/hun er i stand til at inspirere og motivere medarbejderne ved at formidle en vision, opgaver og mål på en engagerende måde.
Hvad er definitionen på ledelse?
Ledelse er den proces at gennemføre en aktivitet ved hjælp af og gennem andre personer. Der findes mange definitioner på, hvad ledelse er, men i de fleste fremhæves det, at ledelse udøves med henblik på at påvirke en organiseret gruppe til at formulere og arbejde hen imod opfyldelsen af bestemte mål.
Hvad karakteriserer en god leder?
En god leder skal være i stand til at træffe beslutninger på en effektiv måde. Beslutningsdygtighed handler derfor om, at kunne analysere information, opveje mulighederne og derefter træffe velbegrundede beslutninger. Det er evnen til at håndtere udfordringer med beslutsomhed, der adskiller en god leder fra mængden.
Hvad er god faglig ledelse?
Faglig ledelse handler om at lede opad med udgangspunkt i medarbejdernes faglige kompetencer og om at bruge de faglige ressourcer til at sikre høj kvalitet i arbejdet. En faglig leder har indsigt i kerneopgaven og formår at sætte en faglig retning for, hvordan opgaverne skal løses.
AgendaSætter: Maja Loua Haslebo "Skab fokus, grænser og balance i lederskabet" l Lederne
Hvad kendetegner en dårlig leder?
Det er dårlig ledelse, når lederen har svært ved præcis at forklare, hvad medarbejderne skal gøre, og hvorfor, eller hvornår en opgave eller et projekt er vellykket. Når forventningerne ikke er tydelige, bliver en opgave ofte løst utilfredsstillende. Der er stor forskel på autonomi og uklarhed.
Hvad er duo ledelse?
Delt lederskab, sideordnet ledelse eller duo- tripelledelse betyder, at flere personer ligeværdigt deler en lederposition. Det ses bl. a. i sundhedsvæsenet, hvor det er almindeligt at personer med forskellige professioner sammen leder en enhed.
Hvor mange ledelsesstile er der?
Goleman er også kendt for at identificere seks ledelsesstile baseret på følelsesmæssig intelligens – hvor disse stilarter giver ledere redskaber til at tilpasse deres ledelsesmetoder for at skabe et positivt arbejdsklima og opnå bedre resultater ved at forstå og håndtere både egne og andres følelser.
Hvad kendetegner en stærk leder?
Kendetegn for den autoritære leder:
Søger ikke aktivt sine medarbejderes input og idéer. Vægter succeskriterier og resultater højere end vejen dertil. Insisterer ofte på egen holdning under dialog med teamet. Har altid den endelige beslutningskraft og træffer derfor de endelige beslutninger.
Hvad er god lederadfærd?
Den gode leder skal også være i besiddelse af de Personlige sociale færdigheder, der gør lederen i stand til – uanset hvilken situation lederen står i – at udøve og anvende den personlige lederadfærd, der er nødvendig for at skabe de resultater og nå de mål, som lederen ”er sat i verden for” at nå.
Hvad er et ledelseskodeks?
Et ledelseskodeks er en fælles referenceramme, som kan understøtte og styrke SDUs strategiske arbejde ved at give klare pejlemærker på god ledelse for både ledere og medarbejdere. Et ledelseskodeks er ikke nogen facitliste, men et redskab til udvikling og refleksion.
Hvad er adaptiv ledelse?
Adaptiv ledelse tager udgangspunkt i, at organisationer både er strukturer og processer, og at strukturer og processer kæmper om de knappe ressourcer i organisationen. På den måde handler ledelse om at skulle håndtere dilemmaer og om at organisere sig omkring dilemmaerne.
Hvad er polyfon ledelse?
Polyfon ledelse handler om at træffe beslutning om, hvilket rationale en given beslutning skal træffes eller kodes i. Og det er ikke uskyldigt: Gennem den bestemte måde, der kodes og ledes på, skabes et helt særligt syn på samfundet, organisationen, teamet, opgaven, mennesket.
Hvad er emergent ledelse?
emergent strategisk ledelse, som udnytter tilstedeværelsen af turbulens. Med fleksible og markedsorienterede virksomheder flyttes fokus over på bl. a. kreativitet, innovation og forretningsudvikling – men uden, at væsentligheden af den effektive daglige driftsfunktion negligeres.
Hvad skal en god leder kunne?
En god leder forstår sine medarbejdere, ser den enkeltes styrker, motiverer og sætter tydelige og klare mål. Som en god leder skal du have en lang række egenskaber, som du skal mestre heriblandt gode lytte evner, empati, projektledelse, kunne kommunikere og holde fokus.
Hvordan tackler man en dårlig chef?
- En god leder støtter op, kommunikerer effektivt og gør dit arbejdsliv lettere. Desværre er ikke alle chefer gode ledere. ...
- Få et andet perspektiv. ...
- Overvej dit reaktionsmønster. ...
- Prøv med forsoning. ...
- Tal med HR. ...
- Søg efter et nyt job. ...
- MAL.
Hvad er micromanagement?
Hvad er mikroledelse? Mikroledelse – eller micromanagement – er en ledelsesstil, hvor en leder nøje følger medarbejdernes aktiviteter og beslutninger. Denne type ledelse er kendetegnet ved overdreven kontrol over medarbejderne, hvilket kan føre til frustration, udbrændthed og et fald i medarbejdernes produktivitet.
Hvad er transparent ledelse?
Transparent lederskab eller gennemsigtigt lederskab er en ledelsesmetode, der er baseret på gennemsigtighed i en politisk, offentlig eller privat administration. Som navnet siger bygger lederskabet på gennemskuelighed, åbenhed, medbestemmelse og samarbejde mellem ledelsen og de ansatte.
Hvad er taktisk ledelse?
Taktisk ledelse er en betegnelse for processen, hvor du som leder bevidst udarbejder klare mål og omsætter dem til handlinger. Det gør du ved at prioritere, hvordan ressourcerne fordeles, og ved at planlægge samarbejdet og engagementet i din afdeling.
Hvad er en autoritær leder?
Autoritær ledelse
Denne ledelsesstil er kendetegnet ved, at lederen er kommanderende, overvågende, og fører stram kontrol. Lederen fortæller sine medarbejdere, hvad de skal gøre, og hvordan de skal gøre det. Dette er den mest dominerende stil.
Hvad er agil ledelse?
Den agile leder evner at tilpasse sig omverdenens, opgavernes og kontekstens skiftende karakter og behov i organisationen. Agil ledelse handler om evnen til at bedrive alsidig og effektiv ledelse med en veludviklet bevidsthed om egne personlige præferencer.
Hvad er vertikal ledelse?
Lederskabets vertikale perspektiv er de indre, værdimæssige og personlige anliggender. Det er for eksempel det personlige lederskab, ledelsesfilosofien, de grundlæggende antagelser, de værdimæssige overbevisninger, det spontane engagement, lederens karakter og eksistentielle tilgang til livet.
Hvad er transformativ ledelse?
Hvad er forskellen på transformativ og transaktionel ledelse? En transformativ leder prioriterer medarbejderne og fokuserer på at fremhæve deres gode kvaliteter og fremme engagement. Den transaktionelle leder bruger belønninger eller straffe afhængigt af, hvordan medarbejderne udfører deres opgaver.
Hvad er etisk ledelse?
Etisk lederskab handler om sammenhængen mellem etik og ledelse, og hvilke konsekvenser forskellige syn på etik har for ledelse og lederens syn på sin omverden, relationen til sine medarbejdere, lederkolleger samt eksterne interessenter som borgere og interesseorganisationer.
Hvilke ledelsesstile er der?
- Autoritær ledelse.
- Demokratisk ledelse.
- Laissez-faire ledelse.
- Situationsbestemt ledelse.
- Coachende ledelsesstil.
- Anerkendende ledelsesstil.
- Styrkebaseret ledelsesstil.
- Den visionære.