TRs opgave er: at sikre det enkelte medlems retsstilling, samt arbejde for at de centrale og lokale overenskomster og aftaler overholdes på arbejdspladsen. koordinere med andre tillidsrepræsentanter.
Hvad er en TRs rolle?
Som tillidsrepræsentant er din rolle at være med til at sørge for gode og rolige arbejdsforhold på arbejdspladsen. Det gør du både ved at sørge for, at FOAs overenskomster og aftaler overholdes og gennem dit samarbejde med ledelsen.
Hvad er en tillidsrepræsentants opgave?
Tillidsrepræsentantens opgaver
En tillidsrepræsentant skal varetage medarbejdernes interesser i forhold til ledelsen og skal bl. a. påse, at aftaler og overenskomster bliver overholdt. Tillidsrepræsentanten skal desuden gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold på arbejdspladsen.
Hvad er forskellen på en tillidsmand og en arbejdsmiljørepræsentant?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Hvad får en TR i løn?
Løn som tillidsrepræsentant
Din løn er hele din løn. Det vil sige både grundløn og lokalt aftalte tillæg/trin for funktioner/kvalifikationer inklusiv, pension og ferietillæg. Derudover får du dækket dine transportudgifter i forbindelse med møder eller uddannelse.
Hvad laver en tillidsrepræsentant?
Hvad får en AMR i løn?
I staten har man ret til at forhandle om et tillæg. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af 3F transport, får et vederlag på 9.000 kr. Årligt. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af HK handel, får et vederlag på 9.000 kr.
Hvad får en TR i tillæg BUPL?
Fællestillidsrepræsentanter ydes tillæg på 6.000 kr. ud over basistillæg årligt (31.03.00-niveau for KTO-ansatte) og kr. 6840,- (01.01.06-niveau for SHK-ansatte) Tillægget reduceres ikke i forhold til beskæftigelsesgraden. Omregnet til nutidskroner giver tillæggene det samme.
Hvad kan en TR hjælpe med?
- kan du blive hørt i forhold til vilkårene på arbejdspladsen.
- får du medindflydelse og medbestemmelse på arbejds- og personaleforhold.
- kan du få hjælp, hvis du bliver syg eller får problemer på jobbet.
- har du mulighed for at få tjekket og forhandlet din løn.
Kan man være tr og amr på samme tid?
Det er muligt at den samme person kan vælges som både tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Det kræver dog, at der gennemføres to separate valg, hvor valgreglerne for henholdsvis TR og AMiR følges. De to valg skal foregå hver for sig. Man kan således ikke besætte begge funktioner ved kun ét valg.
Kan man fyre en tillidsmand?
Opsigelse skal ske med tillidsrepræsentantens individuelle varsel tillagt 3 måneder, medmindre der er tale om arbejdsmangel. Hvis afskedigelsen er begrundet i arbejdsmangel, kan afskedigelsen ske med det overenskomstmæssige varsel, dog mindst 6 måneder.
Hvorfor vil jeg være TR?
Hvorfor er du TR? Det er et stort privilegium at være tillidsvalgt af sine kolleger. Du skal lære at håndtere udfordringer og kommer til at bygge bro mellem dine kolleger og ledelsen. Dine kolleger vil se op til dig, og du kan være med til at skabe en bedre arbejdsplads.
Hvad er en AMR?
Hvad er en arbejdsmiljørepræsentant? En arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er en medarbejder, der er valgt til at repræsentere kollegernes interesser omkring arbejdsmiljø, sikre at reglerne overholdes og arbejde for et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Hvad skal en tillidsmand kunne?
Du skal både kunne være talerør og formidler, lønforhandler, bisidder, omsorgsperson, støtte for kolleger ved advarsler og afskedigelser og forhandler ved besparelser og nedskæringer. Her finder du gode råd til nogle af de vigtigste situationer, opgaver og roller, du har som tillidsrepræsentant: TR og klubarbejde.
Hvad er arbejdsmiljørepræsentantens opgave?
Arbejdsmiljørepræsentanten er valgt af de ansatte til at indgå i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation (AMO). Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og bidrage med viden og erfaringer om deres arbejdsmiljø.
Hvordan vælges en tillidsrepræsentant?
Valg af tillidsrepræsentant på en privat arbejdsplads kræver som udgangspunkt, at der er indgået en kollektiv aftale mellem arbejdsgiver og medarbejderne på arbejdspladsen eller en faglig organisation. Ofte fremgår det af den indgåede kollektive aftale, at der kan vælges en tillidsrepræsentant.
Hvor længe sidder en tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentanten er valgt demokratisk for en periode af to år. Men er kollegerne utilfredse med ham, så kan de indkalde til et møde, hvor de tager stilling til, om han skal fortsætte, eller man vil vælge en anden.
Er AMR lovpligtig?
Uddannelsen er obligatorisk, hvilket betyder, at du skal deltage.
Kan man stoppe som arbejdsmiljørepræsentant?
Hvervet kan ikke forlades i valgperioden
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant. Der kan dog altid vælges en ny, hvis arbejdsgiveren og de ansatte er enige om det.
Hvor længe gælder en AMR uddannelse?
Arbejdsmiljøleder eller Arbejdsmiljørepræsentant
Da arbejdsmiljøloven ændres hvert år, kan det anbefales, at gennemgå en ny arbejdsmiljøuddannelse efter 6 - 10 års virke, som repræsentant.
Hvad kendetegner en god TR?
En synlig TR er opdateret på regler og fagligt stærk
I den forbindelse lægger flere vægt på, at en synlig TR skal være god til at formidle, hvad der sker i bl. a. MED-udvalg og ved overenskomstforhandlinger. TR skal kunne indgå i en faglig dialog og svare på faglige spørgsmål, når der er brug for det.
Hvem forhandler løn for TR?
Det er dig som tillidsrepræsentant, der har forhandlingsretten. Special- og chefkonsulenter i staten (uden ledelse af akademikere) forhandler og aftaler selv deres løn direkte med ledelsen. De kan bede dig om at deltage i forhandlingen, eller at du forhandler for dem.
Hvad er en TR-opgave BUPL?
Tillidsrepræsentantens opgaver kan spænde fra alene at sikre, at gældende overenskomster og aftaler bliver overholdt, til selv at have kompetence til at indgå lokale aftaler om lokal løndannelse for personalet på den institution, hvor pågældende er valgt.
Er det lovpligtigt at have en tillidsrepræsentant?
Alle ansatte har ret til at vælge en tillidsrepræsentant, såfremt arbejdsgiver giver tilladelse til, at der kan være en tillidsrepræsentant i virksomheden. Det er altså ikke et lovkrav, at der er en tillidsrepræsentant på en arbejdsplads, men udelukkende op til arbejdsgiveren.
Hvad får man for at være TR?
Frihed med løn
Tillidsrepræsentanten får sin normale løn under TR-arbejdet inden for institutionen. Dette gælder blandt andet ved drøftelser med ledelsen, ved samtaler med kollegerne og ved indsamling og formidling af information. Til dette arbejde kan der afsættes fast ugentlig tid.