Et samarbejdsudvalg består af repræsentanter fra ledelsen og medarbejdergruppen. Udvalget forkortes typisk SU, men på kommunale arbejdspladser hedder det MED-udvalget, som er en forkortelse af medbestemmelse og medindflydelse. I MED-udvalget er arbejdsmiljørepræsentanten (AMR) også repræsenteret.
Hvad laver en SU-repræsentant?
Medlemmer af SU skal repræsentere alle medarbejderes interesser. Og der er regler for, hvordan man sammensætter medlemmerne af SU. Hvem repræsenterer medarbejderrepræsentanterne? Medarbejderrepræsentanterne i et SU-udvalg varetager alle medarbejderes interesser.
Hvad er SU stipendium?
Et stipendium er en form for økonomisk støtte, der gives til studerende for at hjælpe med at dække omkostningerne ved deres uddannelse. SU-stipendiet fungerer på samme måde og er afgørende for mange studerendes evne til at gennemføre deres uddannelse uden at pådrage sig store økonomiske byrder.
Hvornår skal man have et SU-udvalg?
I staten skal alle institutioner oprette et SU-udvalg, hvis der er mindst 25 ansatte. Hvis en statslig institution har flere arbejdspladser med selvstændig ledelsesfunktion og minimum 25 medarbejdere, skal institutionen oprette et SU-udvalg for hvert arbejdssted.
Hvem sidder i et samarbejdsudvalg?
Samarbejdsudvalget består af ledelsesrepræsentanter og medarbejderrepræsentanter. Der skal oprettes et SU, når der er flere end 25 ansatte på en arbejdsplads. Hvis arbejdspladsen har under 25 ansatte, skal der ikke oprettes et SU, men der skal stadig samarbejdes efter aftalens principper.
Hvad er SU'en?
Hvem kan vælges til samarbejdsudvalg?
I private virksomheder er der mulighed for at oprette et samarbejdsudvalg, hvis der er mindst 35 ansatte. I et samarbejdsudvalg skal halvdelen af medlemmerne repræsentere ledelsen og den anden halvdel medarbejderne.
Er samarbejdsudvalg lovpligtigt?
I virksomheder, der beskæftiger 35 ansatte og derover, skal der oprettes et samarbejdsudvalg bestående af repræsentanter for virksomhedens ledelse og for medarbejderne, hvis en af parterne ønsker det.
Hvor ofte skal samarbejdsudvalget afholde møde?
Samarbejdsudvalget holder 6 ordinære møder årligt, medmindre andet aftales lokalt. Møder afholdt i arbejdstiden må ikke medføre tab af arbejdsfortjeneste for udvalgsmedlemmerne. Møder afholdt uden for normal arbejdstid honoreres med et af Samarbejdsnævnet til enhver tid fastsat beløb.
Hvad skal et med udvalg?
I MED- udvalget drøfter ledelsen og medar- bejdernes repræsentanter det, der har betydning for arbejdspladsen. Både ledelsen og medarbejderne kan tage sager op i MED-udvalget. I MED-systemet inddrages medarbej- dernes viden, erfaringer, synspunkter og forslag inden ledelsen træffer be- slutning.
Hvilke opgaver skal samarbejdsudvalget inddrages i?
- Arbejds- og velfærdsforhold. ...
- Uddannelse og omskoling. ...
- Persondata. ...
- Uddannelsespolitik. ...
- Produktions- og arbejdstilrettelæggelse. ...
- Indførelse af ny eller ændringer i bestående teknologi. ...
- Seniorpolitik. ...
- Lønsystemer.
Hvad får man i SU 2025?
Hvis du derimod bor hjemme, er din SU afhængig af dine forældres indkomst. Grundsatsen for hjemmeboende på en videregående uddannelse er i 2025 1.101 kr. pr. måned før skat.
Hvor mange SU-klip har jeg brugt?
2. Hvor mange klip har jeg tilbage? Du kan følge dit klipforbrug på minSU under fanen "SE DIN SU".
Kan man ringe til SU-styrelsen?
Åbningstid på telefonerne
Styrelsen kan kontaktes på telefon 72 31 79 00. Når du ringer til styrelsen, behandler vi oplysninger om dig, læs mere her.
Hvad vil det sige at være tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentanten er talsmand/kvinde for kollegerne, den, der står vagt om overenskomsten, og repræsenterer HK på arbejdspladsen. Da de første tillidsrepræsentanter blev valgt i starten af 1900-tallet, var deres primære opgave at sikre, at overenskomsten blev overholdt, og varetage kollegernes krav og interesser.
Hvornår skal der etableres et samarbejdsudvalg?
Arbejdspladser med mindst 25 ansatte skal oprette samarbejdsudvalg. Er der flere arbejdssteder inden for samme institution med mindst 25 ansatte og selvstændig ledelsesfunktion, skal der for hvert af disse arbejdssteder etableres et samarbejdsudvalg.
Hvem sidder i med udvalget?
Hovedudvalget og MED-udvalgene består af repræsentanter for ledere og medarbejdere. Alle medarbejderne i kommunen er repræsenteret i et MED-udvalg af en medarbejder- repræsentant. → Ledere (udpeges af ledelsen). → Medarbejderrepræsentanter (vælges af medarbej- derne/udpeges af de faglige organisationer).
Hvad skal drøftes med?
I MED-systemet har man pligt til at informere og drøfte sagerne med ledelsen inden der træffes en beslutning. Herefter skal medarbejdernes synspunkter indgå i beslutningsgrundlaget. Er det muligt at foretage afstemning i et MED-udvalg, hvis man ikke kan nå til enighed? Nej, der kan ikke stemmes i et MED-udvalg.
Hvad er et LMU?
Lokale MED-Udvalg (LMU) er ofte organiseret på afdelings-niveau og arbejder med de nære ting, som har betydning for den daglige drift i afdelingen.
Hvilke informationer skal virksomhedens ledelse give til samarbejdsudvalget?
Ledelsen er i samarbejdsudvalget for- pligtet til at informere om og drøfte den aktuelle situation og forventede udvikling, herunder påtænkte strukturændringer og rationaliseringer, der kan få omfattende konsekvenser for beskæftigelsesforhold og arbejdstilrettelæggelse.
Hvilke pligter og ansvar for arbejdsmiljøet har ansatte?
Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdsstedets indretning og arbejdets udførelse, herunder brug af kemiske produkter og tekniske hjælpemidler.
Hvem kan vælges til SU?
Der er ingen aldersgrænse for at få SU til en videregående uddannelse. Du skal dog være fyldt 18, for at kunne søge et SU-lån. Du har ikke ret til SU, hvis du er selvstuderende.
Hvad laver en arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljørepræsentanten er valgt af de ansatte til at indgå i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation (AMO). Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og bidrage med viden og erfaringer om deres arbejdsmiljø.
Hvad har med systemet indflydelse på?
I MED-systemet er der gensidig informationspligt. Det betyder, at såvel ledelses- som medarbejderrepræsentanterne har pligt til at informere hinanden og drøfte spørgsmål, der vedrører arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold inden for det område, MED-udvalget dækker.
Hvad får man i SU i 2025?
Satser 2025
Grundsatsen i 2025 er 1.568 kr. før skat pr. måned.