Inden du starter din analyse af casen, skal du først identificere de faglige problemstillinger, der er på spil i casen. En faglig problemstilling kan f. eks. være mistrivsel, manglende livskvalitet og selvbestemmelse.
Hvad skriver man i en problemstilling?
- præcist formuleret, eksempelvis med fagtermer.
- specifik for dit projekt, det vil sige indeholder, hvad du vil undersøge (genstand), og hvordan du vil undersøge (teorier og metoder)
Hvad skal en case indeholde?
Casen skal rumme en konflikt eller problemstilling og relatere til det faglige stof, eleverne undervises i. Casen skal skabe interesse og engagement hos eleven og ligge op til en kreativ problemløsning. Casen skal relatere til elevens hverdags-, uddannelses- og arbejdsliv.
Hvad er en problemstilling i naturfag?
En naturfaglig problemstilling beskriver, hvad I undrer jer over og gerne vil belyse. Den kan under- søges ved hjælp af de fire naturfaglige kompetencer: Undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Falder problemstillingen inden for det fællesfaglige fokusområde, I skal arbejde med?
Hvordan ser en god problemformulering ud?
Hvordan skal problemformuleringen se ud? Problemformuleringen består af ét hovedspørgsmål, Når du skal formulere et hovedspørgsmål, kan du gøre det som en påstand, en undren eller et paradoks. Lav en række spørgsmål over forhold, der kunne være interessante indenfor emnet (noget du undrer dig over).
Problemstilling og arbejdsspørgsmål
Er problemformulering og problemstilling det samme?
Bemærk at problemformuleringen ikke er det samme som
en overordnet problemstilling (den kontekst problemet indgår i). Ofte bruges problemformulering og problemstilling dog som synonymer i daglig tale – spørg din vejleder hvis du er i tvivl. et formål (hvad undersøgelsen kan bruges til af hvem).
Hvor lang skal en problembaggrund være?
En problemformulering skal være sprogligt præcis og fyldestgørende, og den skal ikke være for lang. En rettesnor er at holde den under 10 linjer. Helt simpelt sagt går dit arbejde med opgaven/projektet ud på at producere viden, der gør det muligt for dit at besvare spørgsmålene i problemformuleringen.
Hvordan kan man starte en problemstilling?
- Brug ikke lukkede JA/NEJ spørgsmål. ...
- Undgå for mange underspørgsmål. ...
- Afsluttes med en delkonklusion. ...
- Tag udgangspunkt i flere taksonomiske niveauer. ...
- Spørgsmålene skal være klare og tydelige. ...
- Besvarelse af spørgsmålene er realistisk i forhold til tid og opgavens omfang.
Hvad er en problemstilling historie?
En historisk problemstilling består af et eller flere spørgsmål. De kan være stillet af din lærer, de kan findes i din historiebog, eller du kan selv have udarbejdet en problemstilling med din lærers hjælp. Problemstillingen spørger til nogle ting i fortiden, som du gerne vil have svar på og undersøge nærmere.
Hvilke arbejdsspørgsmål skal man have?
Eksempler på arbejdsspørgsmål
Hvad er livsstilssygdomme, og hvordan undgår man dem? Hvorfor er kostrådene udarbejdet, som de er? Hvordan sikres en sund kost? Hvad er kulhydrat, fedtstoffer og protein?
Hvordan starter man en caseopgave?
I indledningen skal du introducere læseren til rammerne for din opgave og give et overblik over, hvad du vil med opgaven og hvorfor. Det indebærer en præsentation af dit emne og din problemstilling, herunder hvorfor det er relevant at undersøge det, og hvordan du vil gøre det.
Hvad består en case af?
En case er en konkret beskrivelse af en virkelig situation eller hændelse, der rummer en eller flere problemstillinger eller konflikter. En case har typisk en åben slutning, der spørger efter handlemuligheder.
Hvilken metode er en case?
Et casestudie er en slags dybdegående psykologisk undersøgelse af en specifik person eller situation (= en case). Mange casestudier har fokus på enkeltpersoner, som måske har et særligt interessant psykologisk problem, men casestudier kan også omhandle begivenheder, som er af særlig interesse for psykologien.
Er problemstilling og indledning det samme?
En problemstilling er det overordnede spørgsmål til dit emne, din oprindelige undren, mens problemformuleringen er det præcise spørgsmål. I indledningen kan du også lave en begrebsafklaring, dvs. en liste over de ord, der hører til emnet, som måske kræver en særlig forklaring.
Hvad er problematisering?
Problematisere, (formentlig efter ty. problematisieren), gøre til et problem; sætte spørgsmålstegn ved.
Hvad er et vidensspørgsmål?
Vidensspørgsmål (kaldes også for kognitive spørgsmål) omhandler respondentens viden om og opfattelse af verden. Hvis du er interesseret i, hvad respondenten ved om et emne, så er det denne type spørgsmål du skal stille.
Hvad betyder problemstillingen?
En problemstilling er en afgrænset formulering eller spørgsmål, der indkredser den undren, de udfordringer eller de modsætningsforhold, som eleverne arbejder med i relation til deres valgte delemner. Problemstillingen har til formål at være retningsgiver for elevernes projektarbejde.
Hvad består en problemformulering af?
Problemformuleringen er den vigtigste del af en selvstændig akademisk opgave. Her beskriver du, hvad det er for et videnskabeligt problem, du vil undersøge. Det er nemlig ikke nok at skrive om et emne. Du skal finde noget i dette emne, som du fokuserer på, og som giver anledning til et eller flere spørgsmål.
Hvad er en problemstilling i samfundsfag?
Problemstillinger er sager, der kan være uenighed om, eller som kan 'løses'. En problemstilling kan være, hvordan samfundet skal udvikle sig i fremtiden – det er der forskellige holdninger til, som kan diskuteres i samfundsfag.
Hvad skal et problemfelt indeholde?
I problemfeltet forklarer du, hvorledes problemformuleringen skal forstås. Det kræver en dyb indsigt, præcise begreber, teoretisk baggrund og dokumentation for den problemstilling, du ender med. Problemfeltets vigtigste funktioner er, at: Dokumentere problemstillingens realitet og.
Hvad indeholder en synopsis?
En synopsis skal give et godt overblik over dit valgte emne, den skal vise, hvordan du afgrænser det, og den skal tydeliggøre de problemstillinger, som du har søgt svar på. Derudover skal den give et indblik i de materialer, teorier og metoder, som du har gjort brug af, og den skal kort konkludere dine resultater.
Hvordan skriver man en god delkonklusion?
- markere klart, hvad der var formålet med det foregående afsnit.
- vise hvilke resultater, du opnåede.
- pege på de områder, hvor du stadig mangler svar (og forklare, at du kommer ind på det i opgavens næste afsnit).
- finde stoffet til opgavens endelige konklusion.
Hvordan skriver man en god indledning?
- Fortæl hvorfor du synes, at emnet er interessant.
- Fortæl kort om det centrale indhold i opgaven, og hvad du venter at kunne vise i opgaven.
- Fortæl om dine afgrænsninger: hvad tager du ikke med? ...
- Fortæl kort om hvordan du har båret dig ad, fx om valg af kilder.
Hvad står Imrad for?
IMRAD er en betegnelse for den mest almindelige opbygning af naturvidenskabelige artikler. Det er en forkortelse for Introduktion, Metode, Resultater og/and Diskussion. I nogle versioner kan A'et også stå for Analyse. IMRAD-strukturen bruges i forbindelse med opgaveskrivning på en række naturvidenskabelige uddannelser.
Hvordan redegør man for en problemstilling?
Redegørelsen skal give modtageren overblik over det, der redegøres for, og man redegør altid for det vigtigste først. En redegørelse kræver derfor, at man analyserer sagen. Man skal danne sig en samlet forståelse af sagen, så man på den baggrund kan sortere i stoffet og udvælge sagens væsentligste elementer.