Indhold, der skal fremgå af din faktura I enhver faktura skal følgende altid indgå: Udstedelsesdato og forfaldsdato. Fakturaens nummer. CVR-nummer samt navn og adresse på din virksomhed.
Hvad skal en gyldig faktura indeholde?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Hvornår er en faktura ugyldig?
Ifølge den danske bogføringslov skal fakturaer opbevares i fem år efter udløbet af det regnskabsår, som fakturaerne vedrører, hvis de er en del af virksomhedens regnskabsmateriale. Dette er både gældende for elektroniske fakturaer såvel som papirbaserede.
Hvad er kravene til en faktura?
Krav til indholdet i en forenklet faktura
Fakturanummer (fortløbende nummer) Virksomhedens navn og CVR-nr. (eller SE-nr.) Varens/ydelsens art, antal og pris.
Hvad definerer en faktura?
En faktura er et økonomisk dokument, som sælger sender til køber, ved salg af en vare eller ydelse. Fakturaens funktion er at opkræve penge fra en køber, og fakturaen bliver brugt som bilag i både købers og sælgers regnskab. En faktura bliver også ofte kaldt en regning.
Fakturaer: Hvad du SKAL VIDE
Hvad er lovpligtigt på en faktura?
Indhold, der skal fremgå af din faktura
I enhver faktura skal følgende altid indgå: Udstedelsesdato og forfaldsdato. Fakturaens nummer. CVR-nummer samt navn og adresse på din virksomhed.
Hvad er forskellen på en regning og en faktura?
En sælger opretter en faktura og sender til kunden, hvorimod kunden modtager en regning fra sælgeren. Fakturaen er en anmodning om betaling, og en regning er noget, der skal betales. En kvittering er ikke det samme som en faktura, da dette er dokumentation på, at kunden har betalt.
Hvad er en udspecificeret regning?
Specificer hvad din kunde skal betale for
Det er ikke ualmindeligt, at virksomheder undlader at specificere fakturaer. En uspecificeret faktura returneres ofte, hvis du ikke er tydelig omkring, hvad der er solgt. Uanset om du sælger produkter, services eller konsulenttimer, bør du udspecificere fakturaen.
Hvad er en nul faktura?
Nul-fakturaer benyttes i forbindelse med projekter til blandt andet at flytte igangværende arbejde eller slut fakturering af et projekt, hvor restbeløbet ikke skal faktures eller krediteres.
Hvad er en fuld faktura?
En almindelig faktura, også kaldet en fuld faktura, udstedes til køber, når der er tale om et beløb på over 3.000 kroner.
Hvornår er en faktura forældet?
Faktura krav forældes efter 3 år, medmindre du som kreditor aktivt afbryder forældelsen. Langt de fleste fordringer og pengekrav mellem to virksomheder, eller mellem en virksomhed og en privatperson, er simple fordringer. Et eksempel på en simpel fordring er en ubetalt faktura.
Hvordan gør man indsigelse mod en faktura?
En indsigelse kan både ske skriftligt og mundtligt, men det anbefales at indsende den skriftligt for at undgå misforståelser. Efterfølgende skal det bevises, om der er hold i indsigelsen eller ej. Hvis indsigelsen er berettiget, må du ikke sende fakturaen til inkasso.
Hvornår bortfalder en regning?
3 års forældelse gælder for:
Regninger, fakturakrav, renter eller gebyrer, som ikke kan dokumenteres med din underskrift på. Eksempelvis vil en faktura fra mekanikeren forælde efter 3 år, hvis ikke kravet kommer i fogedretten.
Kan en privat skrive en faktura?
Man kan sagtens sende en faktura uden at have en virksomhed, og selve faktureringen sker næsten på samme måde, som hvis man havde en virksomhed. Der er ikke noget krav til, at man skal oprette en virksomhed, hvis man blot omsætter for under 50.000 kr. over en 12-måneders periode.
Hvilke oplysninger skal fremgå af en faktura?
Fakturaen skal have informationer på sælger og køber
Som ejer eller ansat i en virksomhed skal du sørge for, at ejerens/virksomhedens navn og adresse fremgår af fakturaen. Derudover skal virksomhedens momsregistreringsnummer også angives, hvilket er enten CVR-nummeret eller SE-nummeret.
Er det lovpligtigt at sende en faktura?
Pligten til at udstede fakturaer
For hver leverance af momspligtige varer eller ydelser fra en registreret virksomhed skal der udstedes en faktura til modtageren, uanset om modtageren er en anden erhvervsdrivende eller en privatperson.
Hvad skal der stå på en faktura?
- Regel.
- Kravene til en faktura.
- Udstedelsesdato.
- Nummerering.
- Sælgers momsregistreringsnummer.
- Leveringsdato.
- Pris pr. enhed.
- Momsbeløbets størrelse.
Hvad er en negativ faktura?
En kreditnota er et udtryk for en ”faktura i minus” – det vil sige, at den viser, hvad kunden har som tilgodehavende hos sælger. Kreditnotaer udarbejdes hyppigt i alle former for virksomheder, og der kan være forskellige grunde til at de udarbejdes. De hyppigste årsager er: Den indgåede handel tilbagetrækkes.
Kan man skrive en regning uden at være momsregistreret?
Det korte og præcise svar er: Ja, det kan man godt! I Danmark har du mulighed for at lave en faktura uden at have CVR nummer, ved at fakturere i eget CPR nummer i stedet. Det kan du gøre momsfrit op til 50.000 kroner om året.
Hvad betyder det at specificere?
Specificere, gøre nøje rede for; opregne enkeltvis. Artiklen indeholder tekst fra: Dansk Fremmedordbog.
Hvornår er en regning betalt rettidigt?
I dansk ret anses betaling for rettidig, når sælgeren (kreditor) har modtaget pengene på den aftalte dato. Ved betalingsoverførsel i banken anses betalingen for rettidigt betalt, når beløbet er trukket fra køberens (debitorens) konto.
Hvad står PO nummeret for?
P.O. står for Purchase Order Number også i daglige tale PO nummer. Det er et fortløbende nummer på indkøbsordren på samme måde som der er en serie på faktura eller ordre. På dansk er den direkte oversættelse indkøbsordrenummer og ofte også den der benyttes.
Hvad er en proformafaktura?
Proformafaktura - Hvad er en proformafaktura? En proformafaktura er et dokument, der bliver sendt til en kunde under specielle forhold - typisk inden alle detaljer på fakturaen er angivet. Dog er en proformafaktura ikke en officiel faktura, som køber ikke er forpligtet til at betale.
Kan man betale en regning kontant?
De fleste steder er det muligt at betale regninger gennem en digital betalingsoverførsel eller som kontant betaling. Er regningen på mere end 20.000 kr., er det dog ikke tilladt for virksomheder at tage betaling kontant. I stedet skal regninger over 20.000 kr. betales digitalt.
Hvad er omvendt fakturering?
Omvendt betalingspligt er en ordning, hvorefter det er køber og ikke sælger, der skal afregne momsen af et køb af varer/ydelser. Fakturaen udstedes uden moms, hvorefter køber beregner og afregner momsen.