Diskussion. I opgavens diskussion skal du på en og samme tid kritisere og forsvare din egen undersøgelse både fagligt og metodisk. Du skal altså forholde dig til opgavens svage punkter og samtidig gøre det klart, hvorfor den stadig er pålidelig. Det styrker samlet set argumentationen i din opgave.
Hvad skal en diskussion i en opgave indeholde?
Når man skal skrive en diskussion i en skriftlig opgave, handler det altså om at vise, at man kan belyse sagen fra mere end blot det ene synspunkt, som er fremlagt i opgavens analysedel. Diskussionen handler om at kunne stille sig kritisk over for sine egne synspunkter.
Hvad skal man skrive i en diskussion?
Når du skriver diskuterende, så handler det i stedet om at skabe et overblik over et emne. Det gør du ved at fremhæve forskellige synspunkter på emnet og dets problemstillinger. Du skal altså vise begge sider af en sag, og her er det vigtigt, at du ikke tager personligt stilling, men fremlægger synspunkterne neutralt.
Hvad er forskellen på diskussion og konklusion?
Forskellen mellem diskussion og konklusion ligger i deres roller: Diskussionen dykker ned i analyse og fortolkning, mens konklusionen sammenfatter resultaterne for at give en afslutning. Selvom begge afsnit spiller en vigtig rolle i præsentationen af forskning, tjener de forskellige formål og har forskelligt indhold.
Hvad er definitionen på en diskussion?
En diskussion er en debat mellem mennesker af forskellige synspunkter. Diskussionen er en vital og afgørende del af et frit og demokratisk samfund, hvor den afløser konflikter og vold.
Sådan skriver du et stærkt diskussionsafsnit | Forskningspapir
Hvad er vigtigt i en diskussion?
En diskussion er en struktureret debat af et spørgsmål – noget man skal tage stilling til/besvare. Og ja, du skal altså diskutere med dig selv. Det vigtigste i en diskussion er, at du argumenterer, dvs. at du begrunder alle dine påstande med fagligt og logisk belæg.
Hvilket andet ord bruges for en diskussion?
andre; drøftelse; om forhandling ml. flere ogs.: meningsudveksling; ordskifte; debat; disput.
Er vurdering og diskussion det samme?
Forskellen på en diskussion og vurdering er hårfin, og de kan godt være en del af hinanden. Som tommelfingerregel er en diskussion mere objektiv end en vurdering, som har en tydeligere selvstændig stillingtagen.
Hvad kommer først, diskussion eller konklusion?
Normalt skal en SRP indeholde: forside, abstract, indholdsfortegnelse, indledning, redegørelse, analyse, diskussion, konklusion, kildeliste og bilag. Det vigtigste er midterdelen, som består af redegørelse, analyse og diskussion.
Hvor lang skal en diskussion være DHO?
DHO skrives i fagene dansk og historie og skal fylde 6-8 sider. Her skal du vælge imellem 2 forskellige problemstillinger.
Hvilken metode bruger man i en diskussion?
I en diskussion eller vurdering skal du se emnet og dit eget arbejde oppefra. Formålet er altid at overveje og eventuelt nuancere arbejdet. På den måde kan du vise en høj grad af selvstændighed. Diskussionsafsnittet er typisk et sted, hvor du skal kombinere resultaterne fra begge fag.
Hvad er en diskuterende tekst?
Formålet med en egentligt diskuterende tekst er at præsentere nogle argumenter eller synspunkter, før man når til en konklusion baseret på synspunkterne. En diskuterende tekst kan også være for eksempel en overtalende tekst.
Hvordan vinder man en diskussion?
Tænk langsigtet – tænk relationelt
Det at være lyttende og give den anden lyst til at uddybe sin mening, giver den anden en oplevelse af, at bliver anerkendt for sin holdning. – Også selvom du efterfølgende siger, at du ikke er enig. Du har lyttet til den andens argumenter og det opleves godt.
Hvordan skal en diskussion se ud?
- At du har en redegørelse at diskutere ud fra.
- At du får styr på dine egne synspunkter på emnet.
- At du ser emnet fra flere sider.
- At du inddrager eksempler og kilder til at underbygge din argumentation.
- At du ikke anvender fodnoter.
Hvad betyder ordet diskutere?
Du kan også diskutere debatteksters synspunkter på et emne. Her hæver du dig over debatteksternes synspunkter og forholder dig til, hvad de overser, eller udfolder problematiske konsekvenser ved synspunkterne. Diskussion stammer fra latin discussio, som betyder 'at ryste noget frem og tilbage'.
Hvordan lyder en god problemformulering?
En problemformulering skal være sprogligt præcis og fyldestgørende, og den skal ikke være for lang. En rettesnor er at holde den under 10 linjer. Helt simpelt sagt går dit arbejde med opgaven/projektet ud på at producere viden, der gør det muligt for dit at besvare spørgsmålene i problemformuleringen.
Hvordan slutter man en diskussion?
- At den afslutter din tekst.
- At den indeholder en kort overvejelse om emnet.
- At den hænger sammen med indledningen.
- At den gerne må være kreativ.
Hvad skal en diskussion indeholde AU?
- Din analyse. Her kan du fx påpege analysens usikkerheder eller udfordre analysens resultater.
- Din metode og din teori. Her kan du fx påpege styrker og svagheder.
- Det videnskabsteoretiske ståsted ved at påpege, hvad det betyder for opgavens undersøgelse.
Hvor meget skal et metodeafsnit fylde?
Metodeafsnittet bør fylde en halv til en hel side, afhængig af opgavens længde: Hvilke fag bruger du, og hvorfor er de særligt velvalgte til at besvare din problemformulering?
Kan man bruge citater i en diskussion?
Inddrag dine kilder: Det er vigtigt, at du inddrager dine kilder i diskussionen. For på den måde skaber du en god sammenhæng mellem dine analyser og din diskussion. Du skal huske at underbygge din diskussion med kildehenvisninger. Brug også meget gerne citater.
Hvad er de tre taksonomiske niveauer?
Taksonomi for viden, færdigheder og kompetencer
I den venstre kolonne angives de tre niveauer: ”grundlæggende”, ”alsidig” og ”kompleks” og i den højre kolonne gives eksempler på verber (=udsagnsord), der kan anvendes til at beskrive elevens viden, færdighed eller kompetence på det pågældende niveau.
Hvad er forskellen på en analyse og en diskussion?
At skrive analyserende handler om at dykke ned i dit materiale og nærstudere de enkelte dele samt bruge fagbegreber og citater til at understøtte dine påstande. I en danskfaglig diskussion skal du kunne argumentere for synspunkter og påstande med udgangspunkt i redegørelsen og analysen.
Hvad er forskellen på en redegørelse og en undersøgelse?
En undersøgelse arbejder på et højere taksonomisk niveau end en redegørelse. Når du skal undersøge et materiale, er der højere grad af krav om sortering af og nedslag i materialet, som du arbejder med.
Er diskussion og konklusion det samme?
Hvor du skriver kortfattet i konklusionen, skriver du mere dybdegående om emnet i diskussionsafsnittet. Her evaluerer du undersøgelsen, du diskuterer eventuelt dine forventninger og mulige grunde og konsekvenser af resultaterne, mulige begrænsninger og forslag til opfølgende research.
Hvordan staves en diskussion?
diskussion — Den Danske Ordbog.