En 'engageret medarbejder' defineres som en person, der er dedikeret til og entusiastisk omkring sit arbejde. En medarbejder som handler, så det fremmer virksomhedens ry og interesser. En engageret medarbejder har en positiv indstilling til virksomheden og dennes værdi.
Hvad er forskellen på en medarbejder og en kollega?
En kollega er en person man arbejder sammen med på en arbejdsplads, eller som man har et fagligt fællesskab med på tværs af arbejdspladser. Med en kollega er man altså i princippet jævnbyrdig. En medarbejder derimod er en person der står i et underordningsforhold til en chef eller en virksomhed.
Kan man bortvise en medarbejder?
Som arbejdsgiver kan du for eksempel med rette bortvise en medarbejder, hvis vedkommende nægter at udføre sit arbejde som aftalt. Bortvisningen skal ske med udgangspunkt i en konkret vurdering, og medarbejderen skal have en advarsel først.
Hvad er en betroet medarbejder?
En medarbejder indtager en helt særlig betroet stilling, hvis stillingen indebærer, at medarbejderen ved ansættelse i konkurrerende virksomhed vil være i stand til at påføre virksomheden væsentlig konkurrence. Typisk vil det især være relevant at aftale en konkurrenceklausul med ledere og nøglemedarbejdere.
Hvad laver en SoMe medarbejder?
En SoMe Manager er en person, der har ansvaret for at administrere og optimere en virksomheds tilstedeværelse på sociale medier. Dette indebærer både organiske opslag og betalt annoncering på platforme som Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat og Pinterest.
Når du er en dedikeret medarbejder, spreder du kærlighed, hvor du arbejder
Hvad står SoMe for?
SoMe er en forkortelse for Sociale Medier, som samlet betegnelse. Og SoMe er et begreb, der er svært at komme udenom i dag. Der findes et hav af forskellige slags sociale medier, men de mest populære og anvendte i dag er: Facebook, Instagram, Youtube og LinkedIn.
Hvad er loyalitetsforpligtelse?
Loyalitetsforpligtelse vil sige, at du som medarbejder har pligt til at være loyal overfor din arbejdsgiver - at du skal handle i din arbejdsgivers bedste interesse. Det gælder særligt i arbejdstiden, men også i din fritid.
Hvad er en særlig betroet stilling?
”Særligt betroet stilling” efter de gamle regler
En funktionær har en særlig betroet stilling i virksomheden efter de gamle regler, når: Funktionæren er i stand til at påføre virksomheden væsentlig konkurrence, hvis funktionæren bliver ansat i en konkurrerende virksomhed.
Hvad er en backoffice medarbejder?
Et back office henviser til de dele af driften i en virksomhed, som ikke er i direkte kontakt med kunderne. Det kan eksempelvis være regnskab, IT og HR. Da internettet kom frem, begyndte mange virksomheder at outsource mange af deres back office-funktioner til andre lande.
Hvornår er en medarbejder illoyal?
Hvad er illoyal adfærd
I et ansættelsesforhold gælder en almindelig pligt for en medarbejder til at udvise loyalitet overfor sin arbejdsgiver. Det betyder kort fortalt, at medarbejderen ikke må handle på en måde, der skader arbejdsgiveren.
Kan man fyre en medarbejder med stress?
Retspraksis har flere gange fastslået, at opsigelse af en medarbejder med posttraumatisk stresssyndrom var saglig, da medarbejderen alene som følge af stresssyndromet ikke var særlig beskyttet mod opsigelse.
Hvad er forskellen på en påtale og en advarsel?
Påtalen er mildere end advarslen og kan sammenlignes med en løftet pegefinger. Advarslen, som bør være skriftlig, er mere alvorlig og kan i yderste konsekvens danne grundlag for en afskedigelse.
Hvordan opsiger man en medarbejder på en god måde?
En opsigelse som leder bør indeholde en klar meddelelse om, at medarbejderens ansættelse ophører, angivelse af den specifikke dato for sidste arbejdsdag, og hvis relevant, en kort begrundelse for opsigelsen. Det er også vigtigt at inkludere information om eventuelle praktiske oplysninger, f.
Hvordan siger man fra overfor en kollega?
Vær ærlig og sig det lige ud
Hvad enten det er en kollega eller din chef, så vær ærlig og sig direkte, at du ikke kan tage flere opgaver eller bytte en vagt. Hvis du går og murrer over det i flere dage, bliver det bare sværere at sige fra, og så ender du alligevel med at gå på kompromis med dine egne værdier.
Hvordan går man fra medarbejder til leder?
- Reflekter over din nye lederrolle. ...
- Omstilling til den nye rolle. ...
- Investér i din faglige udvikling. ...
- Skab relationer og alliancer. ...
- Etablér din autoritet og kommunikér tydeligt. ...
- Udvis empati og lyt aktivt. ...
- Udvikl din ledelsesstil.
Hvad er en jobklausul?
Det er en jobklausul, når din arbejdsgiver aftaler med andre virksomheder, at de ikke må ansætte dig. Aftalen begrænser dermed dine jobmuligheder.
Hvad er en konventionalbod?
En konventionalbod er et fastsat beløb, der skal betales, hvis en part overtræder vilkårene i en kontrakt. En konventionalbod er særlig relevant i en hemmeligholdelsesaftale, der udarbejdes når to parter udveksler fortrolig information i erhvervsmæssig sammenhæng.
Hvornår er en konkurrenceklausul ugyldig?
Din konkurrenceklausul er ikke længere gyldig, hvis du bliver usagligt opsagt, eller hvis du bliver opsagt med begrundelse i virksomhedens forhold som fx omstrukturering.
Hvornår har en leder tavshedspligt?
Du har tavshedspligt over for din arbejdsgiver. Det betyder, at du ikke må viderebringe eller udnytte fortrolige oplysninger eller forretningshemmeligheder om virksomheden. Tavshedspligten gælder både under ansættelsen, og efter du er fratrådt.
Hvad er en loyal medarbejder?
En loyal medarbejder er dedikeret til at få virksomheden til at lykkes med sine mål – og omvendt mener en loyal medarbejder, at det er i hans eller hendes egen bedste interesse at være ansat i virksomheden. Vi skelner også mellem to typer af loyalitet – en følelsesmæssig og en teknisk.
Hvad er det modsatte af loyalitet?
Deloyalitet, (af fr. déloyauté), troløshed; uredelighed; illoyalitet; det modsatte af loyalitet.
Hvad er en SoMe manager?
SoMe Manager er en online miniuddannelse, bestå- ende af fire kursusmoduler, som afholdes live over fire kursusdage. Miniuddannelsen gør dig fortrolig med de forskellige sociale platforme og formater.
Hvad står PB for på Facebook?
pb er en forkortelse for privat besked.