Arbejdsmiljørepræsentanten skal være i kontakt med de ansatte og bidrage med erfaringer og viden om de ansattes arbejdsmiljø. Ligesom arbejdslederen skal arbejdsmiljørepræsentanten desuden bidrage med forslag til løsninger på arbejdsmiljøproblemer og forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet.
Hvad er min rolle som AMR?
Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse. Det kan du gøre ved at: Have fingeren på pulsen omkring dine kollegers trivsel og arbejdsmiljø Være det daglige bindeled mellem ledelse og medarbejdere i forhold til trivsel og arbejdsmiljø
Hvad er mine opgaver som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten har en række forskellige opgaver og ansvarsområder, herunder: At være en kontaktperson for de ansatte, når det gælder spørgsmål og bekymringer vedrørende arbejdsmiljøet. At deltage i arbejdspladsvurderinger og bidrage til at identificere eventuelle risici for arbejdsmiljøet.
Hvad er AMR ansvar?
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og bidrage med viden og erfaringer om deres arbejdsmiljø. Som arbejdsmiljørepræsentant, skal du derfor løbende være i kontakt med de ansatte.
Hvilke pligter og ansvar for arbejdsmiljøet har ansatte?
Ansattes pligter
Ansatte har også en række pligter efter arbejdsmiljøloven. De ansatte skal deltage i samarbejdet om sikkerhed og sundhed. De ansatte skal desuden medvirke til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige inden for deres arbejdsområde.
Videntjenesten: Pligter og ansvar
Hvilke pligter har en arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljørepræsentanten skal være i kontakt med de ansatte og bidrage med erfaringer og viden om de ansattes arbejdsmiljø. Ligesom arbejdslederen skal arbejdsmiljørepræsentanten desuden bidrage med forslag til løsninger på arbejdsmiljøproblemer og forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet.
Hvem er ansvarlig for et godt arbejdsmiljø?
I følge Arbejdsmiljøloven har den øverste ledelse altid det overordnede ansvar for, at arbejdet bliver udført på en sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarlig måde.
Kan amr fyres?
Ja, du kan godt blive fyret, selvom du har en hvis beskyttelse. Ligesom tillidsrepræsentanter er arbejdsmiljørepræsentanten beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine arbejdsforhold, uden at fagforeningen har haft lejlighed til at behandle sagen.
Hvad får en AMR i løn?
I staten har man ret til at forhandle om et tillæg. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af 3F transport, får et vederlag på 9.000 kr. Årligt. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af HK handel, får et vederlag på 9.000 kr.
Hvilke rettigheder har en arbejdsmiljørepræsentant?
- Du er beskyttet mod afskedigelse. ...
- Du har ret til uddannelse. ...
- Tid til arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Adgang til information. ...
- Deltagelse i arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Ansattes kontakt med dig som AMR.
Hvor meget tid må en AMR bruge?
Ud over den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse på 22 timer har arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere ret og krav til to dages supplerende uddannelse. De to supplerende uddannelsesdage skal være gennemført inden for det første år, hvor medarbejderen er medlem af arbejdsmiljøorganisationen.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og ansatte kan aftale en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv, selvom valgperioden udvides.
Hvor ofte skal arbejdsmiljøorganisationen holde møde?
Arbejdsmiljøorganisationen skal drøfte arbejdsmiljøarbejdet, hver 12 måned.
Hvad skal man vide som AMR?
- 1 DU SKAL HAVE DEN FORNØDNE TID. Som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) har du ret til at bruge den fornødne tid på at gøre dit arbejde. ...
- 2 DU HAR RET TIL UDDANNELSE. ...
- 3 DET ER VIGTIGT, AT DU HOLDER DIN VIDEN AJOUR.
Kan en leder være arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvad er en tillidsmands opgave?
Tillidsrepræsentantens opgaver
En tillidsrepræsentant skal varetage medarbejdernes interesser i forhold til ledelsen og skal bl. a. påse, at aftaler og overenskomster bliver overholdt. Tillidsrepræsentanten skal desuden gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold på arbejdspladsen.
Hvilke opgaver har en AMR?
AMR´s opgaver
Forebyggelse, risikovurdering og undersøgelse af arbejdsskader er en del af AMR´s opgave i samarbejde med de øvrige AMO-medlemmer, herunder arbejdsmiljøkoordinatoren. Denne forebyggelsesindsats foregår ved at: der udarbejdes den lovpligtige arbejdspladsvurdering, der minimum skal fornys hvert tredje år.
Kan man sige op som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant. Der kan dog altid vælges en ny, hvis arbejdsgiveren og de ansatte er enige om det.
Hvor længe gælder en AMR uddannelse?
Arbejdsmiljøleder eller Arbejdsmiljørepræsentant
Da arbejdsmiljøloven ændres hvert år, kan det anbefales, at gennemgå en ny arbejdsmiljøuddannelse efter 6 - 10 års virke, som repræsentant.
Er det lovpligtigt at have en AMR?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant.
Hvad er tvingende årsager?
Kravet om tvingende årsager betyder, at en opsigelse ikke bare skal være saglig, eller rimeligt begrundet, som for andre afskedigelser, men at der skal være en særligt god grund til at opsige netop repræsentanten.
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Men det er ikke altid, at ledelser overholder reglerne, og derfor alligevel fyrer en tillidsrepræsentant uretmæssigt. Kan dette bevises af fagforeningen, så skal ledelsen betale en betydelig erstatning til tillidsrepræsentanten. Ofte mellem 6 og 9 måneders løn.
Hvor mange medarbejdere pr. AMR?
Hvornår skal man have en arbejdsmiljørepræsentant? På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter.
Hvordan skaber man et godt arbejdsmiljø?
- Rekruttering af de rigtige medarbejdere og igangsættelse af et onboardingforløb. ...
- Udform en ikke-arbejdsrelateret aktivitet. ...
- Et Optimeret kontormiljø skaber et godt arbejdsmiljø ...
- Fælles målsætning. ...
- Anerkend og ros hinanden. ...
- Vær sammen om at fejre jeres succes.
Er jeg amr for min leder?
Som AMR repræsenterer du alle de kolleger der hører under din gruppe. Som medarbejdernes repræsentant er det din opgave at bære problemstillinger ind i arbejdsmiljøgruppen. Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af.