78 Som det fremgår af definitionen, betegnes »almindelige retsgrundsætninger« som brede retsregler, som udvikles af retspraksis, og som senere udfyldes af domstolene selv eller lovgivningsmagten. Definitionen fortæller imidlertid ikke noget om eventuelle forskelle eller ligheder i forhold til retsprincipper.
Hvilke retsgrundsætninger er der?
Retsgrundsætninger ifølge Juridisk Ordbog
anerkendelseslæren, culpareglen, forhandlergrundsætningen, berigelsesgrundsætningen, lighedsgrundsætningen og principperne om proportionalitet.
Hvad er et retligt princip?
Hvad definerer retsstatsprincippet? I henhold til retsstatsprincippet skal alle offentlige myndigheder altid handle inden for lovens grænser, i overensstemmelse med de demokratiske værdier og grundlæggende rettigheder og under uafhængige og upartiske domstoles kontrol.
Hvad er uskrevne retsgrundsætninger?
Kommunalfuldmagtsreglerne er baseret på uskrevne retsgrundsætninger, der giver kommunerne mulighed for at varetage opgaver og foretage visse økonomiske dispositioner af økonomisk karakter uden lovhjemmel.
Hvilken form for regel er retsgrundsætninger?
Retsgrundsætninger er i tidlig retspraksis normalt generelle og løst formulerede regler, som så udvikles af domstolene hen over årtier eller århundreder, således at de bliver mere detaljerede regler i senere retspraksis. Retsgrundsætninger kan være induceret (udledt) af specifikke regler i lovgivningen.
Hvad er handelsbetingelser og hvorfor er de vigtige at have?
Er legalitetsprincippet en retsgrundsætning?
Legalitetsprincippet er en retsgrundsætning. Denne retsgrundsætning udspringer af Grundlovens § 3, 1. og 2. punktum.
Er officialprincippet en retsgrundsætning?
Officialprincippet er ikke generelt lovfæstet i forvaltningsretten, men er udtryk for en almindelig retsgrundsætning, der kun kan fraviges med lovhjemmel. Princippet er på visse områder lovfæstet.
Er god forvaltningsskik en retsgrundsætning?
Principperne for god forvaltningsskik gælder ved siden af de krav, der følger af lovgivningen og forvaltningsretlige retsgrundsætninger. Se afsnit 2. En myndighed bør i overensstemmelse med god forvaltningsskik udøve sin virksomhed sådan, at den styrker offentlighedens tillid til forvaltningen.
Hvad er formelle regler?
Formelle normer er klart specificerede regler og standarder, der er skriftligt nedfældet og officielt anerkendt af samfundet eller institutioner. Disse normer er typisk ledsaget af sanktioner eller konsekvenser ved overtrædelse og spiller en afgørende rolle for at opretholde orden og styring i samfundet.
Kan man klage over lang sagsbehandlingstid?
En lang sagsbehandlingstid kan føre til kritik fra f. eks. ombudsmanden.
Hvad er et retsligt princip?
Retsstatsprincippet er et af de grundlæggende principper i EU, og en af de fælles værdier for alle medlemsstater. Ifølge retsstatsprincippet skal alle regeringer og myndigheder altid overholde loven, i overensstemmelse med de demokratiske værdier og grundlæggende rettigheder.
Hvad er et retligt grundlag?
Man skal altid have et retligt grundlag – også kaldet en hjemmel, når man som dataansvarlig behandler personoplysninger. Derudover skal nogle grundlæggende principper altid være opfyldt, når der er tale om en behandling under databeskyttelsesreglerne.
Hvad er Retsstatsprincippet?
Ifølge retsstatsprincippet skal alle offentlige myndigheder altid handle inden for de begrænsninger, der er fastsat i loven.
Hvad er uskrevne retskilder?
Uskrevne retskilder findes ikke nedskrevet i paragrafform som de skrevne, men de fremgår af andre former for skrevne tekster, f. eks. domme og tidligere afgørelser (praksis), den juridiske litteratur og lovforarbejder.
Hvad er de forvaltningsretlige principper?
Grundprincipper i forvaltningsret. Forvaltningsmyndighederne, så som stat, kommuner, regioner, har mange forskellige roller og funktioner i det daglige. De skal servicere borgere og virksomheder, og der skal træffes afgørelser om tilladelser, påbud og forbud, ligesom der skal gives tilskud og rådgives om muligheder.
Hvordan kan Folketingets Ombudsmand afgøre en sag?
Ombudsmanden behandler sager på et skriftligt grundlag og bygger derfor sine udtalelser på sagens akter, myndighedens udtalelser og borgerens bemærkninger. Ombudsmanden foretager ikke afhøringer som domstolene eller ransagninger som politiet.
Hvad er formelle og uformelle regler?
Normer er regler for adfærd og forventninger til adfærd fra andre – fx samfundet eller familien. Normer kan være formelle – typisk i form af love og regler, der fortæller, hvad der er tilladt. De kan også være uformelle regler, vi følger – fx at give hånd og holde bordskik.
Hvad er den formelle lovs princip?
Indledning I en demokratisk retsstat er legalitetsprincippet helt centralt. Princippet inde- bærer, at forvaltningen er underlagt lovgivningsmagten, derved at den for det første ikke må handle i strid med lovene (den formelle lovs princip) og for det andet ikke må handle uden hjemmel i lovgivningen (hjemmelskravet).
Hvad er de materielle regler?
De materielle regler sætter rammerne for afgørelsens indhold. De materielle regler er ikke nedskrevet i lov, og kan deles op i to hovedgrupper: uskrevne retsgrundsætninger og administrativ praksis.
Hvilken paragraf er notatpligt?
Notatpligten efter offentlighedslovens § 13 gælder kun i sager, hvor der vil blive truffet afgørelse af en myndighed mv. (afgørelsessager). Det er dog uden betydning for notatpligten, om der i den konkrete sag rent faktisk ender med at blive truffet en realitetsafgørelse, eller om sagen f.
Er ombudsmandens udtalelser bindende?
En myndigheds indstilling eller udtalelse til en anden forvaltningsmyndighed til brug for en sags afgørelse vil normalt ikke være en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det gælder, uanset om indstillingen eller udtalelsen i medfør af den pågældende lovgivning er bindende for den modtagende myndighed.
Hvad er forskellen på rådgivning og vejledning?
Forskellen på at vejlede og at træffe afgørelse. En myndigheds vejledning vil typisk bestå i information eller rådgivning om retsgrundlaget på et givet område eller om, hvilke muligheder der eksempelvis er for at imødekomme borgerens ønsker eller ansøge om hjælp i den ene eller anden form.
Hvornår gælder officialprincippet?
Officialprincippet betyder, at Skatteforvaltningen skal sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse på et korrekt og fyldestgørende grundlag. Skatteforvaltningen skal derfor sørge for, at alle relevante oplysninger fremskaffes og inddrages i sagen.
Hvad er processuel skadevirkning?
Processuel skadevirkning er et juridisk princip, der indebærer, at en parts manglende medvirken, manglende opfyldelse af en opfordring eller undladelse af at fremlægge nødvendige oplysninger kan få negative konsekvenser for parten i forbindelse med sagens afgørelse.
Er ombudsmanden en retskilde?
Andre faktorer, der kan anvendes som retskilder, er fx retssædvaner, aftaler, lovforarbejder, administrativ praksis, administrative retsforskrifter, udtalelser fra Folketingets Ombudsmand samt retsvidenskabens analyser. Herudover anvendes traditionelt også forholdets natur som retskilde.