I Danmark henter vi olie op fra Nordsøens undergrund. Den olie blev dannet for 140 millioner år siden. I dag bruger vi ikke længere olie på vores kraftværker i Danmark. I stedet bruger vi olien til at fremstille forskellige former for brændstof til transport - herunder benzin, dieselolie og brændstof til fly.
Hvad bruges olie til i Danmark?
I Danmark bruges der ikke længere olie på kraftværkerne. I stedet raffineres en stor del af den olie, vi bruger, til benzin, dieselolie og flybrændstof. På den måde kan vi udnytte energien til især transport. Der er også noget af olien, der bruges af privatpersoner til at opvarme deres huse med et oliefyr.
Hvor meget tjener Danmark på olie om året?
I perioden fra 1972-2020 tjente den danske stat i alt omkring 544 mia. kr. (omregnet til 2020 værdi) på produktionen i Nordsøen. De seneste år er både produktion og indtægt dog faldet drastisk.
Er Danmark selvforsynende med olie?
Efter 24 år er vi ikke mere selvforsynende med olie, men skal nu til at importere de sorte dråber – bortset fra et enkelt år i 2024. Energistyrelsen har atter nedskrevet prognosen for den fremtidige, danske olieproduktion, og det betyder, at Danmark fra i år ikke mere er selvforsynende med olie.
Hvor meget af Danmarks energi kommer fra olie?
90 % af vores energibehov dækket af olie. I dag er en af de vigtigste grunde til at omlægge vores energiforsyning til vedvarende energikilder, at vi skal bremse de klimaforandringer, som vores enorme forbrug af kul, olie og naturgas har skabt.
Oliegas Danmark, selvforsyning 2050
Hvilket land er verdens største olieproducent?
Opgørelser fra det nordamerikanske Energy Information Administration (EIA), viser, at USA siden november har kunnet kalde sig verdens største olieproducent. Her brændes overskydene naturgas af ved et oliefelt i Williston i North Dakota.
Hvor kommer størstedelen af Danmarks energi fra?
I 2021 blev det danske elforbrug dækket af følgende energikilder: Vind, vand og sol: 57,4 % Kul: 11,2 % Olie: 0,8 %
Hvem ejer olien i Danmark?
I dag står DUC for langt størstedelen af den danske olie- og gasproduktion og ejer centrale dele af infrastrukturen for al aktivitet i den danske del af Nordsøen.
Hvilket land er mest selvforsynende?
Danmark er blandt verdens mest selvforsynende lande, når det kommer til fødevarer. Med en selvforsyningsgrad på omkring 120-130 % producerer vi flere basisfødevarer, end vi selv forbruger.
Hvor ligger de danske boreplatforme?
De fleste danske oliefelter består af flere platforme, som henter og behandler råolien eller naturgassen og pumper det ind til fastlandet. Danmarks 2 største olieraffinaderier findes i Fredericia (Shell Raffinaderiet) og Kalundborg (StatoilHydro Raffinaderiet).
Hvornår åbner Tyra-feltet igen?
Tyra-feltet er tilbage i fuld drift
Esbjerg, 28. februar 2025 - TotalEnergies kan på vegne af Dansk Undergrunds Consortium meddele, at Danmarks største gasfelt, Tyra, har nået fuld drift og hermed er det store genopbygning-projekt officielt afsluttet.
Hvor køber Danmark olie fra?
- Danmark er samlet set 64 % selvforsynende med olie.
- Import fra Rusland udgjorde i 2021 ca. ...
- I første kvartal af 2022 udgjorde import af russisk råolie ca. ...
- Russisk olie udgjorde før krigen ca.
Hvor meget tjener en kassedame i Danmark?
20.888 kr. Det er, hvad du som faglært salgsassistent eller kassedame tjener på et fuldtidsjob. Det giver en timeløn på 130,28 kr. Hvor meget du får i løn som kassedame, afhænger af, hvilken ansættelse du har, om du er faglært eller ej, samt om din arbejdsplads har en overenskomst.
Hvorfor er olie dårligt for miljøet?
Brugen af fossile brændstoffer forurener og gør, at havet udsættes for forsuring. På grund af drivhuseffekten stiger temperaturen på Jorden, hvilket har betydning for de levende dyr i havet. Hvis vandet i havet bliver varmere, vil fisk som for eksempel torsk svømme nordpå, hvilket kan påvirke økosystemet i havet.
Hvilke ulemper er der ved kul?
Når kullet forbrændes, frigives store mængder energi, og dermed også store mængder CO2. Kul er på flere måder skyld i forurening, men er især en stor synder i forhold til udledning af CO2 i vores atmosfære. Danmarks forbrug af kul til strøm er i dag på 17 % af det samlede forbrug.
Hvilket land i verden producerer mest olie?
USA, Saudi Arabien, og Rusland topper listen med betydelige produktionsmængder, mens Canada, Kina, og Irak også bidrager væsentligt. Disse landes olieproduktion har store miljømæssige konsekvenser, hvilket understreger behovet for bæredygtige energialternativer.
Hvilket land bruger mest strøm i verden?
Adgang til elektricitet
760 mio. mennesker i verden har ikke adgang til elektricitet - heraf bor de 590 mio. i Afrika syd for Sahara. I 2021 bruger Kina 70% mere energi end USA, selv om den enkelte amerikaner bruger 2,5 gange så meget energi som en kineser.
Er Rusland selvforsynende?
Først og fremmest har Rusland delvist kunnet stå imod sanktionerne indtil videre, hvilket særligt skyldes, at landet er selvforsynende på både fødevarer og energi.
Er Danmark selvforsynende med fødevarer?
Rapporten viser, at Danmark har en høj fødevareforsyningssikkerhed og mere end nok mad til at forsyne alle danskere med kalorier, proteiner og fedt. Rapporten peger på, at flere danskere siden 2020, hvor COVID-19 pandemien brød ud, har oplevet en stigende usikkerhed i forbindelse med fødevareforsyning.
Hvor mange penge tjener Danmark på olie?
Indvindingen af olie og naturgas indbragte i 2019 5,3 mia. kr. til den danske stat i form af skatteindtægter, men indtægten har været faldende siden midten af 2000'erne. Den økonomiske aktivitet ved indvinding af olie og naturgas var på sit højeste i 2008, hvor bidraget var 4 pct.
Hvem er verdens største olieproducent?
Planen er nu at øge produktionen. Mens der på tværs af kloden tales om, hvordan man kan reducere brugen af fossile brændstoffer, har verdens største olieproducent, Saudi Aramco helt andre planer.
Hvem ejer Danmarks undergrund?
Dansk Undergrunds Consortium eller DUC er et joint venture mellem Total (43,2 %), Noreco (36,8 %) og den danske stats olie- og gasselskab Nordsøfonden (20 %).
Hvor kommer dansk el fra?
Strøm som produceres i Danmark kommer primært fra vind, sol, biomasse, naturgas og i mindre grad kul.
Hvor meget af Danmarks energi kommer fra Rusland?
Kan vi gøre os uafhængige af russisk energi, kan vi fjerne Ruslands største og vigtigste indtægtskilde. Derudover importerer Danmark omkring 15 procent af vores olie, over 90 procent af vores kul og omkring 12 procent af vores biomasse fra Rusland.
Hvor får Danmark biomasse fra?
Danmark importerer biomasse i form af træflis fra skove og plantager i udlandet herunder: USA. Brasilien. Sverige.