Subsidaritetsprincippet kaldes også nærhedsprincippet og handler om, at politiske beslutninger skal træffes på lavest mulige politiske og administrative niveau.
Hvad betyder nærhedsprincippet?
Nærhedsprincippet betyder, at lovforslag i EU skal leve op til to særlige krav. Forslaget kan ikke opfyldes tilstrækkeligt af EU-landene med nationale, regionale eller lokale tiltag. Forslaget kan bedre opfyldes ved EU-lovgivning end med national lovgivning.
Hvad er de nationale parlamenter?
De nationale parlamenter kan for eksempel kontrollere udkast til EU lovgivning for at se, om disse er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, og deltage i revisionen af EU traktater og i evalueringen af EU's politikker om frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Hvilke parlamenter findes der?
- Danmark: Folketinget.
- Finland: Eduskunta (finsk) eller Riksdagen (svensk)
- Færøerne: Lagtinget.
- Grønland: Grønlands Landsting.
- Island: Altinget.
- Norge: Stortinget.
- Sverige: Riksdagen.
- Åland: Landsting (Åland), fra 1993 Ålands lagting.
Hvad er et parlament i Danmark?
Folketinget er Kongeriget Danmarks parlamentariske kammer. Det har sæde på Christiansborg i København. Siden 1953 har det været det eneste kammer. Fra 1849 til 1953 var Folketinget et af to kamre i Rigsdagen; det andet kammer var Landstinget.
Subsidiaritetsprincippet
Hvad betyder proportionalitetsprincippet?
Proportionalitetsprincippet. I proportionalitetsprincippet ligger, at der ikke må anvendes mere indgribende foranstaltninger, hvis mindre indgribende foranstaltninger er tilstrækkelige, og indgrebet skal som middel stå i rimeligt forhold til målet. Foranstaltningen skal også være egnet til at opnå det tilstræbte formål ...
Hvad er forskellen på et arbejdsmiljøudvalg og en arbejdsmiljøgruppe?
En arbejdsmiljøgruppe består af en udpeget arbejdsleder og en valgt arbejdsmiljørepræsentant. Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller flere arbejdsmiljøgrupper med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand.
Hvad laver en amo?
Arbejdsgiveren har det overordnede ansvar for at arbejdsmiljøet er sundt og sikkert, men AMO har en opgave med løbende at kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Kontrollen kan fx ske gennem runderinger, opfølgning på nye arbejdsgange og dialog med de ansatte.
Er APV lovpligtig?
Alle virksomheder med ansatte skal gennemføre en arbejdspladsvurdering – en såkaldt APV.
Hvad er en AMR rolle?
Arbejdsmiljørepræsentanten er valgt af de ansatte til at indgå i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation (AMO). Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og bidrage med viden og erfaringer om deres arbejdsmiljø.
Er amo lovpligtigt?
I virksomheder med 10 eller flere ansatte skal det lovpligtige samarbejde om arbejdsmiljø være formaliseret i en arbejdsmiljøorganisation (AMO).
Kan en leder være AMR?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvem sidder i et samarbejdsudvalg?
Samarbejdsudvalget består af ledelsesrepræsentanter og medarbejderrepræsentanter. Der skal oprettes et SU, når der er flere end 25 ansatte på en arbejdsplads. Hvis arbejdspladsen har under 25 ansatte, skal der ikke oprettes et SU, men der skal stadig samarbejdes efter aftalens principper.
Er APV fortrolig?
Skal arbejdspladsvurderingen være fortrolig eller helt anonym? Vi anbefaler altid, at en arbejdspladsvurdering er fortrolig, men IKKE anonym. Hvis medarbejdernes svar er fuldstændig anonyme, er det nemlig ikke muligt efterfølgende at blive konkret i løsningsprocessen.
Hvad er lighedsprincippet?
„Det lige skal behandles ens" betyder, at ensartede sager skal behandles på samme måde, men hvad er „det lige", og hvornår er det i orden at træffe forskellige afgørelser? Det har givet og giver fortsat anledning til mange overvejelser og mange retssager.
Hvad er det modsatte af proportionalitet?
Definition.
At y er omvendt proportional med x betyder groft sagt, at "y aftager i samme takt som x vokser". Hvis x fx fordobles, så halveres y.
Hvad er officialprincippet?
Definition af officialprincippet
Officialprincippet er princippet om, at en offentlig myndighed har pligt til at indhente alle relevante oplysninger i en sag, før der træffes afgørelse. Officialprincippet kaldes også undersøgelsesprincippet.
Er et samarbejdsudvalg lovpligtigt?
I virksomheder, der beskæftiger 35 ansatte og derover, skal der oprettes et samarbejdsudvalg bestående af repræsentanter for virksomhedens ledelse og for medarbejderne, hvis en af parterne ønsker det.
Hvilke opgaver skal samarbejdsudvalget inddrages i?
- Arbejds- og velfærdsforhold. ...
- Uddannelse og omskoling. ...
- Persondata. ...
- Uddannelsespolitik. ...
- Produktions- og arbejdstilrettelæggelse. ...
- Indførelse af ny eller ændringer i bestående teknologi. ...
- Seniorpolitik. ...
- Lønsystemer.
Hvad er en SU-repræsentant?
Et samarbejdsudvalg består af repræsentanter fra ledelsen og medarbejdergruppen. Udvalget forkortes typisk SU, men på kommunale arbejdspladser hedder det MED-udvalget, som er en forkortelse af medbestemmelse og medindflydelse. I MED-udvalget er arbejdsmiljørepræsentanten (AMR) også repræsenteret.
Kan amr fyres?
Ja, du kan godt blive fyret, selvom du har en hvis beskyttelse. Ligesom tillidsrepræsentanter er arbejdsmiljørepræsentanten beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine arbejdsforhold, uden at fagforeningen har haft lejlighed til at behandle sagen.
Hvad får en AMR i løn?
I staten har man ret til at forhandle om et tillæg. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af 3F transport, får et vederlag på 9.000 kr. Årligt. Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af HK handel, får et vederlag på 9.000 kr.
Hvad kan en dygtig leder?
- Sætter klare mål og visioner. ...
- Kan engagere, motivere og coache sine medarbejdere. ...
- Formidler og kommunikerer klar og tydeligt. ...
- Er en god lytter. ...
- Opretholder balancen mellem beslutningskraft og samarbejde. ...
- Er nysgerrig. ...
- Kan håndtere konflikter.
Hvad er dine pligter og ansvar som AMR?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvad er psykisk arbejdsmiljø?
Psykisk arbejdsmiljø er et samspil mellem psykologiske og sociale forhold på arbejdspladsen og de enkelte medarbejdere. Det samspil kan påvirke medarbejdernes fysiske og psykiske helbred både positivt og negativt.