Reflektere, 1) overveje; eftertænke. 2) tilbagekaste; tilbagestråle.
Hvad vil det sige at reflektere?
At reflektere er det samme som at tænke over, at overveje, at fundere. Så når du reflekterer over noget i dansktimen, gennemtænker du det eller funderer over det. Du prøver at finde begrundelser, betydninger og måske løsninger.
Hvordan reflekterer man i en tekst?
Når du skriver reflekterende, skal du beskrive den undren og de overvejelser, som dit emne sætter i gang i dig selv. Refleksion som skrivehandling har ikke til formål at overbevise din modtager om et bestemt synspunkt, men at inddrage modtageren i dine tanker om emnet. Refleksionen går dybere, end en diskussion gør.
Hvad er en refleksion i dansk?
En refleksion er en undersøgelse, hvor man vender og drejer et emne og formidler sine tanker og overvejelser. Man undrer sig, tænker, overvejer, giver udkast til forklaringer og perspektiver, men man argumenterer ikke for dem.
Hvad vil det sige at skrive reflekterende?
Når du skriver en reflekterende artikel, skal du undersøge og reflektere over et danskfagligt emne eller spørgsmål. At reflektere vil sige at tænke, overveje og undre sig, og målet med artiklen er dels at formidle denne refleksion, dels at få læseren til at reflektere sammen med dig.
Beherskelse af danske præpositioner af tid: om, i, for og siden | Sådan bruger du dem på #dansk
Hvordan reflekterer jeg?
- Taknemmeligheds notater, som i høj grad øger din følelse af lykke!
- Feedback-runder med dig selv i fokus (hvad går godt, hvad kunne være bedre, osv...)
- "Notater", der får dig til at reflektere ... ...
- Motiverende og reflekterende spørgsmål til dig selv.
Hvorfor er det godt at reflektere?
Refleksion bliver dermed en bevidst og målrettet undersøgelse og evaluering af antagelser – egne og praksisfeltets. Gennem refleksionen skabes dermed også for- udsætningerne for at kunne forestille sig og arbejde hen imod en anden praksis end den eksisterende – både som individ og som profession.
Hvad skal en refleksion indeholde?
Refleksionsscenarier, som således altid i en eller anden form indeholder den personlige fortælling, har desuden altid det formål indlejret, at deltageren får bedre indsigt i betydningen af egne oplevelser og erfaringer (forforståelse).
Hvad er det modsatte af refleksion?
Profleksion er, i modsætning til refleksion, at handle fremadrettet på vores mønstre. Via refleksion opbygger man erfaring og forståelse for sine handlinger.
Hvad er didaktisk refleksion?
Overordnet set er didaktiske refleksioner, overvejelser over forholdet mellem undervisning og læring. Det er refleksioner over målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af pædagogisk virksomhed.
Hvordan reflekterer man over en opgave?
Skriv emnet frem.
Brug eksempler, og anlæg et danskfagligt og analytisk blik på dem. Gør eksemplerne – både dem, der knytter sig til opgaven, og dem, du selv kommer med – synlige og levende for læseren. Forklar, hvad eksemplerne betyder, hvad vi skal lægge mærke til og hvorfor, de er med.
Hvordan afrunder man en reflekterende artikel?
En reflekterende artikel skal ikke have en konklusion. Derfor skal afslutningen gøre to ting, som måske kan virke modsigende. Den skal afrunde artiklen ved at opsummere de vigtigste pointer fra hoveddelen. Den skal åbne for nye perspektiver på emnet, så læseren får mulighed for at reflektere videre selv.
Hvordan skriver man en god indledning til en reflekterende artikel?
Indledningen skal åbne emnet for læseren, så læseren får en klar idé om, hvad der er på spil i emnet, og derfor skal indledningen knyttes stærkt til emnet. Herefter følger brødteksten, hvor man bevæger sig fra det konkrete til det abstrakte i en flydende strøm af tekst.
Hvordan reflekteres lyset i et spejl?
Hvordan virker spejle? Når lys rammer den reflekterende overflade på et spejl, reflekteres lysstrålerne tilbage. Glasets klarhed og metallets reflekterende egenskaber gør det muligt for os at se et klart billede af, hvad der er foran spejlet.
Er ordet refleksion et fremmedord?
Ordet refleksion kommer af latin reflexio 'tilbagebøjning', afledn. af reflectere, se reflekser. David Hume skelner mellem refleksionsidéer, dvs. begreber, og de sanseindtryk, som refleksionsidéerne ved bevidsthedens aktivitet er dannet af eller er genspejlinger af.
Hvad er et reflekterende spørgsmål?
Intentionen med refleksive spørgsmål, er at give rum for hinandens tanker og forestillinger om et problem eller en løsning. Sænk tempoet og hold gerne stille pauser for at give plads til flere svar og muligheder.
Hvordan starter man en refleksion?
I indledningen introducerer du emnet, som du vil undersøge i artiklen. Det er vigtigt at lave et godt anslag, som vækker læserens interesse. I indledningen skal du vinkle din opgave ved at præsentere dit fokus på emnet. Indledningen bør maksimalt fylde ½ side.
Hvad er en kritisk refleksion?
Den kritiske refleksion har til formål at vise læseren, at du kan identificere fordele og ulemper i komplekse lærerfaglige problemstillinger, herunder at du kan se fx sag, metode, empiri, teori og praksis fra flere perspektiver og kan forholde dig kritisk til din egen og andres undersøgelser.
Hvad er refleksion sosu?
Refleksion beskrives i Uddannelsesordningen som at Eleven opnår erhvervsfaglig kompetence gennem en aktiv deltagelse i praktisk og teoretisk undervisning i uddannelsesspecifikke fag, grundfag, valgfri specialefag og valgfag samt gennem udførelse af og refleksion over de daglige arbejdsopgaver i praktikuddannelsen.
Hvad er abstrakte refleksioner?
En abstrakt refleksion, hvor 'jeget' forholder sig til noget almenmenneskeligt eller noget generelt.
Hvor bliver lyset også reflekteret?
Totalrefleksion er når alt lys bliver reflekteret tilbage. Et eksempel kunne være et spejl. Men der er også eksempler, hvor kun noget af lyset bliver reflekteret; som glasruder og vandoverflader. Forskellen på disse og spejle er, de to materialer der mødes, når lyset rammer overfladen.
Hvad er et Refleksionsafsnit?
Formålet med praktikportfolioens refleksionsafsnit er, at studerende undervejs i praktikforløbet stopper op og reflekterer over egen læreproces og eget læringsudbytte i forhold til praktikkens kompetence-, videns- og færdighedsmål.
Hvordan laver man en god afrunding?
Når du skal skrive en afslutning, skal du forsøge at finde en overordnet pointe i din tekst. Du kan fx tage udgangspunkt i et bestemt synspunkt, som du har været inde omkring i teksten. Derudover er det vigtigt, at din afslutning hænger sammen med indledningen.
Er resume og indledning det samme?
Det kan måske virke skørt, at du i både resumé og indledning samt metodeafsnit skal skrive om opgavens formål og din brug af metoder, men den store forskel ligger i, at du i resuméet skal skrive, hvad du er nået frem til i din konklusion. Det skriver du jo ikke i en indledning.
Hvordan starter man en god indledning?
Du bør starte dit indledning med en sætning, et udsagn eller et eksempel, der fanger læseren. Noget, der viser læseren, at hér findes værdifuld viden, som han bare må læse mere om. Det vil altså sige, at du skal starte med din hook. Du er aldrig den eneste, der skriver om dit emne, og derfor skal din vinkel være unik.