En grå eminence (fransk: Éminence grise) er en betegnelse for en indflydelsesrig, men uofficiel rådgiver eller beslutningstager. Betegnelsen blev oprindeligt anvendt om kapucinermunken François Leclerc du Tremblay (1577-1638), der var politisk rådgiver og højre hånd for Kardinal Richelieu, der blev tituleret eminence.
Hvad er en grå eminence?
Grå eminence – Stor indflydelse og ikke påvirket. Ressourceperson – Stor indflydelse og bliver påvirket.
Hvad betyder den grå farve?
Grå er en nuance, som opnås ved blanding af hvid og sort (forskellige blandingsforhold giver forskellige grå nuancer). I Danmark kendes skummetmælkskartoner som regel på den grå nuance. Grå symboliserer det kedelige, hverdagsagtige, neutrale og det der er udefinerlig.
Hvad symboliserer grå negativ?
Grå Positivt: Balance, elegance, sikkerhed, intelligent, solid, gammel, rolig, stabilitet. Negativt: Depression, mangel på selvtillid, dæmpende, depression, vinterhi, mangel på energi, sorg, ondskab, forbud, død, mysterie, anonymitet, raseri, ulykkelig, tab.
Hvorfor er interessentanalyse vigtigt?
Interessentanalysen gennemføres for at sikre, at projektets formål, mål og succeskriterier er attraktive for de væsentligste interessenter, således at interessenterne ser en fordel i, at projektet bliver gennemført. Projektet skal også have en hensigtsmæssig fremgangsmåde, der er accepteret af interessenterne.
Grå eminens
Hvad er et målhierarki?
Målhierarkiet er et værktøj til kommunikation om strategien mellem bestyrelsen, den daglige ledelse, medarbejderne og de frivillige. Med et målhierarki skaber I et klart overblik og sammenhæng mellem det formål og de mål og aktiviteter, der er opstillet i foreningens strategi.
Hvad er projekttrekanten?
Projekttrekanten består af tre nøgleparametre: Tid – Hvor lang tid har vi til at gennemføre projektet? Omkostninger – Hvad er budgettet? Kvalitet/Omfang – Hvad skal leveres, og hvilken kvalitet skal resultatet have?
Hvad skal en god projektbeskrivelse indeholde?
En god projektbeskrivelse udfolder som oftest overvejelser om formål (hvorfor), leverancer (hvad), fremgangsmåde (hvordan), deadlines (hvornår), interne og eksterne aktører (hvem) samt information om budget/finansiering. Men punkterne og deres indbyrdes vægtning varierer alt efter projektets kontekst og størrelse.
Hvem er projektets interessenter?
Hvad er en interessent? Når vi arbejder med projekter og projektledelse, vil der være en række personer, afdelinger og teams, som på en eller anden måde er involveret i eller berørt af projektet. De kaldes interessenter. Interessenter er alle, der bliver påvirket af projektet eller selv kan påvirke det.
Hvad betyder ordet projekt?
Projekt er en engangsbetonet opgave, der er afgrænset af tid og resurser. Som regel gøres der meget ud af at fastlægge opgavens mål, de vilkår, under hvilke den skal løses, dens forløb (proces), samt hvem der skal medvirke til dens løsning.
Hvad er en leverance?
Leverance, (platty. leweranz, af oldfr. liv(e)rance), varesending, som en person el. et firma (leverandøren) har påtaget sig at levere inden for et vist tidsrum.
Hvad bruger man smart-modellen til?
SMART-modellen er et udbredt og simpelt redskab, der bruges i mange typer af projekter. I SMART-modellen arbejder man altså ud fra, at et mål skal være specifikt, målbart, accepteret, realistisk og tidsafgrænset.
Hvad er en impact case?
Impact case: Et udvidet målhierarki der beskriver både adfærdsmæssige effekter og forretningsmæssige effekter af projektet. Forretningsmæssig effekt opnås, når medarbejderne har erhvervet de nødvendige kompetencer og anvender leverancerne gennem en ændret adfærd.
Hvilke tre trin indgår i en interessentanalyse?
- Identifikation. Identifikation kan ske gennem en simpel brainstorm, fx blandt medarbejdere, for at producere en foreløbig liste med alle interessenter. ...
- Holdning. ...
- Interesser. ...
- Magt og indflydelse. ...
- Relationer. ...
- Strategi. ...
- Inddragelse.
Hvad er en milepælsplan?
Milepælsplanen hjælper med at danne overblik over, hvilke vigtige milepæle der er i projektet, og hvornår de er placeret i forhold til hinanden. Ved at ned- bryde projektet i en milepælsplan får I et præcist overblik over, hvad der skal til for at nå projektets endelige resultat.
Hvad er en stakeholderanalyse?
Stakeholderanalyse hjælper virksomheden med at identificere og forstå sine vigtigste stakeholdere. Ved at kende deres interesser, bekymringer og indflydelse kan en virksomhed træffe bedre beslutninger, forbedre sin kommunikation og opbygge stærkere relationer.
Hvad er en god målsætning?
Specifikt. Den første forudsætning for at sætte et godt mål er at man ved hvad man vil opnå, og at målet er konkret. Et godt mål skal være handlingsorienteret; dvs det skal være noget man kan gøre. Et eksempel på et handlingsorienteret mål er at man gerne vil træne to gange om ugen, fordi man gerne vil lever sundere.
Hvem har opfundet smart mål?
Hvem har udviklet SMART-modellen? SMART-modellen blev udviklet af George T. Doran i 1981 som en metode til at hjælpe organisationer med at opstille og nå mål. Rammen er siden blevet bredt anvendt af virksomheder, ledere og enkeltpersoner over hele verden som et effektivt redskab til at sætte og nå mål.
Hvorfor laver man delmål?
Ved at sætte en masse delmål op for dit mål, så får du en tidslinje frem til dit mål. Det er en super måde at se hvor lang tid det tager, hvis du kan flytte dit mål, eller hvor meget du skal nå, frem til et fast mål i tid.
Hvad er forskellen på en milepæl og en leverance?
Leverancer er håndgribelige resultater eller produkter, der færdiggøres på forskellige stadier af et projekt, mens milepæle er specifikke kontrolpunkter, der repræsenterer vigtige resultater eller kritiske punkter i projektets udvikling.
Hvorfor laver man en interessentanalyse?
Hvorfor laver man en interessentanalyse? Formålet med en interessentanalyse er at give projektlederen og projektgruppen et overblik over personer, der har interesse i projektet. Den skal også være med til at lave en plan for håndtering af disse interessenter igennem projektet.
Hvad er forskellen på et program og et projekt?
Forskellen ligger i fokus. Projektet har ofte fokus på produktet, der skal leveres. Programmet har fokus på, hvordan der kan skabes en forandring på grundlag af de af projekterne leverede produkter.