A/S Storebæltsforbindelsen er et dansk aktieselskab, der er ejet af Sund & Bælt Holding A/S, der igen er ejet af den danske stat.
Er sund og bælt statsejet?
Som statsejet aktieselskab arbejder vi altid langsigtet og helhedsorienteret. Sund & Bælt leverer analyser af mulige fremtidige trafikale forbindelser, vi etablerer finansieringen af de politisk besluttede løsninger, og vi står for projektering, anlæg, drift og vedligehold af anlæggene i deres samlede levetid.
Hvornår er Storebæltsbroen tjent ind?
Motorvejen over Storebælt blev åbnet 14. juni 1998, mens jernbanen åbnede året forinden, 1. juni 1997. De samlede anlægsomkostninger for hele Storebæltsprojektet beløb sig til 21,4 mia.
Hvad tjener staten på Storebæltsbroen?
Storebæltsbroens overskud - der i 2021 lød på 2,4 milliarder kroner før skat og renter - går til Sund & Bælt, der er ejet af staten. Overskuddet fra Sund & Bælt kan staten så bruge.
Hvordan blev Storebæltsbroen finansieret?
Hvordan er Storebæltsbroen finansieret? Storebæltsbroen er bygget for lånte penge, som tilbagebetales af broens brugere. Finansieringen af forbindelsen er sket ved låntagning i ind- og udland. Der er tale om et brugerfinansieret trafikanlæg.
Kan Europa hjælpe med at bygge bro mellem USA og Ukraine?
Er Storebæltsbroen betalt hjem?
For selskabet A/S Storebælt, der hører under Sund & Bælt, betyder årets resultat, at selskabet afdrager 900 millioner kroner på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2019 var på 18,9 milliarder kroner. Tilbagebetalingstiden er uændret 34 år. Dermed ventes Storebæltsbroen at være betalt i 2032.
Hvor mange døde under opførelsen af Storebæltsbroen?
Seks mennesker mistede livet og godt 2.000 medarbejdere blev udsat for en arbejdsulykke i forbindelse med byggeriet af den faste forbindelse over Storebælt.
Hvor meget tjener Danmark på Storebælt?
Hvis det står til borgerforslaget, så skal det være gratis at krydse Storebæltsbroen fra 1. juli i år. Men det kan være svært at føre igennem, da Storebæltsbroen bidrager med en stor sum penge til statskassen. Ifølge Sund & Bælt generede broen indtægter for næsten 2,6 milliarder kroner i 2020.
Hvorfor er broen ikke gratis?
Storebæltsbroen er idag den eneste vejstrækning hvor man i Danmark skal betale en ekstra afgift for at benytte vejstrækningen. Broens indtægter har allerede betalt anlægsomkostningerne stort set. Brugerbetaling for at passere broen idag går stort set i Statskassen.
Hvem betaler Femern-tunnelen?
Danmark bliver eneejer af den faste forbindelse. Femern Bælt-forbindelsen bliver brugerbetalt. Udbygningen af de danske landanlæg og driften heraf betales af dels en forhøjet garantiprovision på netto 1,85 pct.
Hvem ejer BroBizz?
Brobizz A/S er 100 procent ejet af Sund & Bælt Holding A/S. Tidligere blev Brobizz-aftalerne administreret af A/S Storebælt, men i 2013 blev alle Brobizz-aktiviteter overført til Brobizz A/S.
Er Storebæltsbroen privatejet?
A/S Storebæltsforbindelsen er et dansk aktieselskab, der er ejet af Sund & Bælt Holding A/S, der igen er ejet af den danske stat. Selskabet benytter også navnet A/S Storebælt.
Hvem ejer Sprogø?
I dag er det A/S Storebælt, der ejer Sprogø, men både øen og kvindehjemmet er fredet. Indvendigt er der dog ikke mange spor efter den gamle anstalt: Gymnastiksalen er blevet konferencelokale, pigeværelserne erstattet af kontorer, og der er bygget flere ferielejligheder i de gamle bygninger.
Hvorfor er Storebæltsbroen oplyst?
Det skriver Sund og Bælt på det sociale medie X. Det er nemlig Verdens Diabetes Dag, en FN-mærkedag, hvor der bliver gjort opmærksom på, og taget hånd om dem, der hver dag lever med diabetes. Pylonerne på broen vil blive oplyst i blåt ved mørkets frembrud og frem til midnat i dag.
Er der gæld i Storebæltsbroen?
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt udgjorde 17,5 mia. kr. ved udgangen af 2022.
Hvem ejer As Storebælt?
A/S Storebælt er datterselskab i Sund & Bælt Holding A/S, som også ejer selskaberne A/S Øresund, Sund & Bælt Partner A/S, Femern A/S og Brobizz A/S.
Hvor mange gange har Storebæltsbroen tjent sig selv hjem?
Selvom Storebæltsbroen har betalt sig selv tilbage halvanden gang, så er der stadig en afgift for rejsende. Hvordan kan det være?
Hvornår blev Storebæltsbroen betalt ud?
De stemte dog for den aftale i 2021, der afsatte midler fra indtjeningen på Storebæltsbroen til anden infrastruktur, men den 11. maj 2022 trådte de ud af den. Hvis der ikke bliver lagt flere penge fra Storebæltsbroens betalingsanlæg til side til andre transportprojekter, vil lånene til broen være udbetalt i 2035.
Er Storebælt internationalt farvand?
* For Storebælt gælder samtidig, at det er et internationalt stræde, der forbinder et havområde - Nordsøen - med et andet - Østersøen. * Ifølge havretsregler har fremmede skibe fri passage gennem sådan et internationalt stræde, uanset om det er handels- eller krigsskibe.
Hvad kostede Storebæltsbroen at bygge?
Togforbindelsen over Storebælt stod færdig i 1997, mens vejforbindelsen blev indviet i 1998. Den samlede pris beløb sig til 21,4 mia. kroner i 1988-priser. Storebæltsforbindelsen er et brugerfinansieret anlæg, der bliver administreret af A/S Storebælt.
Hvor mange penge tjener staten på Storebæltsbroen?
Nu har A/S Storebæltsforbindelsen, altså selskabet bag Storebæltsbroen, aflagt regnskab for 2022, og på side 2 i rapporten kan man se, hvor meget staten har trukket ud af Storebæltsforbindelsen i løbet af det forgangne kalenderår. Endeligt resultat: 1.406 millioner kroner. Altså 1,4 milliarder.
Er Øresundsbroen betalt af?
Øresundsbroen er ligesom Storebæltsbroen finansieret med statslån, som skal betales tilbage af brugerne. Beløbene, der skal betales tilbage, er nogenlunde ens.
Hvad koster det at køre over Storebælt i 2025?
Flest anvender betalingsløsning
- Det er godt nyt for dem, der kun sjældent skal over broen i bil og derfor ikke har en automatisk betalingsløsning, siger transportminister Thomas Danielsen. Fra januar 2025 vil det koste 230 kroner at passere Storebæltsbroen i personbil, hvis betalingen foregår kontant.