Krav om EAN-nummer Det er et krav, at offentlige virksomheder skal modtage fakturaer gennem et EAN-nummer. Et EAN-nummer er et unikt, 13-cifret nummer, som tildeles hver enkelt offentlig virksomhed. Virksomheder kan også få tildelt et EAN-nummer.
Kan en privat virksomhed have et EAN-nummer?
Et EAN-nummer er et 13-cifret identifikations nummer, som alle offentlige myndigheder og institutioner skal have, men som også kan anvendes af private virksomheder.
Hvad koster det at have et EAN-nummer?
I et GS1-medlemskab er der automatisk inkluderet et GLN/EAN-nummer. Medlemskabet koster 515 DKK / ÅR. Skal du bruge et GTIN (Global Trade Item Number), hvilket er numrene trykt under et standard EAN-13- stregkodesymbol, så skal du have et GS1ID-abonnement.
Hvad er forskellen på EAN og CVR?
Hvor CVR-nummeret er de danske virksomheders identifikationsnummer, er EAN-nummeret identifikationsnummeret for offentlige instanser. EAN står som tidligere nævnt for ”European Article Numbering”, og det er nemt at få oplyst af nummeret af din offentlige kunde.
Kan alle sende EAN-faktura?
Siden 2005 er det blevet et krav for alle offentlige myndigheder (staten, kommuner og regioner) at skulle modtage alle faktura som EAN-faktura. EAN-fakturering betyder, at du skal bruge OIOUBL formatet og sende fakturaen til det unikke 13-cifrede internationale identifikationsnummer som hver offentlig myndighed har.
Hvad er et GTIN, UPC og EAN?
Hvem ejer et EAN-nummer?
EAN-nummeret er unikt for den pågældende virksomhed eller institution. Skal du handle med det offentlige, så kan du ofte finde din kundes EAN-nummer ved en Google søgning a la "EAN nummer + kommunens navn".
Hvordan opretter jeg et EAN-nummer?
Når en privat virksomhed vil købe et EAN-nummer, skal virksomheden tilmeldes hos GS1 Danmark og betale for at blive indmeldt. Herudover skal virksomheden også betale et årligt abonnement for at have nummeret. Virksomheden bliver altså medlem af GS1 Danmark.
Hvordan laver man en EAN-faktura?
For at kunne sende en EAN-faktura skal man være tilmeldt NemHandelsregisteret. NemHandelsregisteret er en central database, hvor virksomheder kan registrere sig og få et CVR-nummer samt et EAN-nummer. Når man er registreret i NemHandelsregisteret, kan man sende og modtage EAN-fakturaer.
Kan man betale med EAN?
For at betale med dit EAN-nummer, skal det være aktivt, og du skal have rettigheden til at benytte nummeret, på vegne af din institution eller virksomhed. Til sidst skal du lige vælge EAN nummer som betalingsmetode, nederst på siden! * Til sidst skal du lige vælge EAN nummer som betalingsmetode!
Hvad er et bilag?
E-fakturering er en nem elektronisk måde at sende og behandle en faktura på. Det betyder, at fakturaen bliver sendt og modtaget i et særligt elektronisk format mellem leverandør og kunde. Det er altså ikke en mail med faktura som pdf-fil. Du skal altid bruge e-fakturering, når du fakturerer offentlige myndigheder.
Hvad er EDI fakturering?
EDI-faktura
”Rigtige” elektroniske fakturaer er fakturaer, der sendes til dig som en fil, og som kan importeres direkte i din virksomheds økonomisystem. Fordele: Du slipper for at taste alle fakturaerne ind i dit økonomisystem, og du sparer penge på papirarbejde.
Hvad er EAN reference?
Reference og EAN-nummer: En EAN-faktura skal altid indeholde en reference fra den offentlige institution samt et 13-cifret EAN-nummer. Dette nummer er unikt for hver offentlig institution og sikrer, at fakturaen bliver behandlet korrekt.
Hvornår skal man have et EORI nummer?
Alle økonomiske operatører, der som led i deres erhverv er involveret i aktiviteter, der er omfattet af reglerne i EU´s toldlovgivning, skal registreres med et EORI-nummer. EORI er en engelsk forkortelse for 'Economic Operators' Registration and Identification'.
Er EAN og stregkode det samme?
Ofte bruger man EAN og GTIN som en betegnelse for en stregkode og unikt 13 cifret nummer, men det er faktisk det sammen. Stregkoden er blot en grafisk repræsentation af nummeret for at håndscannere og andet kan scanne varen. Dette bruges ofte i lagersystemer i forbindelse med pakning af varen eller når der indkøbes.
Hvad er forskellen på EAN og GLN?
EAN og GLN er praktisk talt det samme. EAN står for "Europæisk Artikel Nummer", men set i lyset af, at numrene bruges til meget andet end varesporing, så har man opfundet den nye betegnes GLN ("Global Location Number") som bruges specifikt til udveksling af elektroniske dokumenter.
Er EAN og CVR det samme?
CVR-nummeret bruges til at identificere virksomheden, og EAN-nummeret sikrer, at dokumenter i forbindelse med elektronisk fakturering bliver sendt til den rigtige bogføringskreds hos os.
Hvad er Nemhandelsregistret?
Nemhandelsregistret (NHR) er det autoritative register for alle modtagere i Nemhandel i Danmark. I NHR registrerer alle modtagere sig med de profiler og roller, som de understøtter i forhold til modtagelse, hvilket implicit giver de dokumenttyper, som kan sendes til den enkelte modtager.
Hvad er article number?
Et EAN-nummer, også kendt som European Article Number eller International Article Number (IAN), er en unik identifikationskode, der bruges til at identificere produkter, varer eller tjenester på en global skala.
Hvordan sender man en faktura?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Forfaldsdato.
- Køberens navn og adresse.
- Sælgerens navn, adresse samt CVR-nummer.
- Beskrivelse af vare/ydelse.
- Leveringsdato (hvis leveringsdatoen ikke er den samme som fakturadato)
- Pris, valuta og betalingsbetingelser.
Hvor kan man købe med EAN-nummer?
Offentlig institutioner kan betale med EAN faktura
Dette gør det nemt og bekvemt for institutioner som skoler, sygehuse, børnehaver, plejehjem og universiteter at købe vores produkter.
Hvad koster et EAN-nummer?
Et EAN-nummer er inkluderet i et GS1-medlemskab, som koster 500 DKK om året. Hvis du har brug for et GTIN (Global Trade Item Number), som er de numre, der står under standard EAN-13-stregkoder, kræver det et GS1ID-abonnement.
Hvordan fungerer EAN fakturering?
EAN-fakturering benyttes til offentlige instanser og virksomheder, som er oprettet i NemHandelsregisteret. Det adskiller sig fra almindelig fakturering og elektronisk fakturering idet der skal fremgå et 13-cifret EAN-nummer og Deres ref. på fakturaen.