”Efter købeloven har en privat forbruger 2 års reklamationsret på alle genstande, som han køber hos en erhvervsdrivende. Og det gælder uanset om genstanden er ny eller brugt.
Er der garanti på reservedele?
Som udgangspunkt er der også reklamationsret i henhold til købeloven på reservedele. Man kan således altid klage inden, der er gået 2 år, hvis der er mangler ved en reservedel. Spørgsmålet bliver så, hvad er en mangel. Almindeligt slid og ælde er ikke en mangel, så hvis det er det, butikken mener, så har de ret.
Er der garanti på brugte ting?
Hvis ikke I har aftalt noget andet, har du to års reklamationsret. Hvis der er tale om en brugt vare, og der er fejl ved den, som sælgeren er ansvarlig for – en såkaldt mangel - har du ret til at få alle dine penge eller en del af dem tilbage.
Er der garanti på sliddele?
Ud over garantierne længde er det også værd at være særligt opmærksom på, at en række bilmærker ikke yder garanti på for eksempel sliddele, hvilket kan betyde, at store dele af bilen dermed er undtaget, og at en del bilmærkers garantier kun dækker de vilkår, som du allerede automatisk er garanteret via købeloven.
Er der garanti på værkstedsreparationer?
Når du skal have repareret din bil på værksted, har du altid to års reklamationsret på eventuelle mangler, som måtte opstå på de dele, som er sat i bilen. Såfremt det udførte arbejde ikke er udført fagmæssigt korrekt, kan du også reklamere over dette til værkstedet. Du kan reklamere i op til tre år.
Hvor lang tid er der garanti på en reparation?
Reparationer kan du klage over i op til tre år. Det gælder både, når du får repareret en vare, der er mere end to år gammel, og når reparationen sker inden for de to års reklamationsret.
Er garanti lovpligtigt?
Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.
Hvor mange gange må man rep et produkt, som er gået i stykker?
Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage. Sælgeren kan dog have to til tre forsøg, hvis det for eksempel drejer sig om en "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
Hvad er en sliddel?
Bremserne er en sliddel
Bilens bremser er en sliddel. Det betyder at de slides, både når du bremser, men også af vind og vejr. Bremseklodser og bremseskiver er de dele af bremserne der oftest skal udskiftes, da det er her det direkte slid sker.
Hvad er rimelig reparationstid?
Hvad er ”rimelig tid”, når en vare skal repareres eller omleveres? Som udgangspunkt er ”rimelig tid” op til nogle få uger. Sælger kan i nogle tilfælde have mulighed for at bruge længere tid. En omlevering til en ny vare, vil typisk kunne klares meget hurtigt, medmindre varen skal skaffes hjem.
Hvad er brugtbilsgaranti?
Garanti ved køb af brugt bil hos forhandler
Hvis det ønskes skal brugtvognsgarantien være anført i slutsedlen fra forhandleren. Garantien dækker alle fejl, som opstår efter købet inden for den aftalte garantiperiode. Ved en garanti på brugt bil, er du bedre dækket end ved købeloven alene.
Hvornår er en vare brugt?
Definition: "Brugte varer"
Ved brugte varer forstås løsøregenstande, der kan genanvendes i den foreliggende stand, evt. efter reparation. Det gælder tilsvarende løsøregenstande, som hidrører fra en anden genstand, hvori de indgik som bestanddele.
Hvad er forbrugerkøb?
Hvad er forbrugerkøb? Et forbrugerkøb er et køb, der foretages af en almindelig forbruger, som handler uden for sit erhverv hos en erhvervsdrivende, der handler inden for sit erhverv. Når du køber tøj i en butik eller varer i et supermarked, er det eksempelvis et forbrugerkøb.
Hvad er forskellen på garanti og reklamationsret?
Reklamationsretten i henhold til købeloven giver ret til at reklamere over fejl inden for de første 2 år, men det er stadig et krav ifølge købeloven, at fejlen var tilstede på købstidspunktet (men måske først har vist sig ved senere brug). En garanti dækker som udgangspunkt også fejl, som opstår efter købstidspunktet.
Hvad gør man, hvis man har mistet sin kvittering?
Kontakt sælgeren og bed om at få din kvittering udleveret. Er kvitteringen ikke til at skaffe? Så kan du dokumentere købet med en dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken, hvis den viser det korrekte beløb.
Hvor mange gange må man reparere en vare?
Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.
Hvad er en køberetlig mangel?
Væsentlig køberetlig mangel, er, når køberen kan hæve købet i forbindelse med en køberetlig mangel, der ikke er uvæsentlig. I medfør af Købelovens § 78 b, stk. 2, kan forbrugeren, forudsat at manglen ikke er uvæsentlig, kræve ophævelse af købsaftalen.
Hvor lang tid har man reklamationsret?
Du har to års reklamationsret. Klag hurtigt, når du opdager en mangel. Hvis der går for lang tid, kan du miste retten til at få manglen afhjulpet efter købelovens regler.
Hvad betyder sælges for kunde?
I salgsannoncer står der ofte, at bilen sælges i kommission, for kunde eller lignende. Når begrebet kommission benyttes, så gælder kommissionsloven, og det betyder direkte oversat, at sælger, dvs. den, der har bilen i kommission og derfor også kontakten med kunden, stilles som om, han selv havde solgt bilen.
Er der garanti på en reparation?
Reparationer er omfattet af forældelsesloven, der i princippet giver dig mulighed for at klage i op til tre år. Du skal imidlertid altid reklamere inden for rimelig tid, efter du har opdaget fejlen, ellers risikerer du at miste dit krav på grund af passivitet.
Hvad er afhjælpning?
Afhjælpning er en misligholdelsesbeføjelse forbrugeren har ved fx en mangel ved den købte salgsgenstand, eller den leverede tjenesteydelse. Formålet med afhjælpning er, at salgsgenstanden bliver kontraktmæssig, således at forbrugeren dermed stilles lige så godt, som hvis der fra start var leveret en mangelfri ydelse.
Hvor længe skal man kunne få reservedele?
For nye køle/fryseapparater og opvaskemaskiner til husholdninger skal der være adgang til reservedele i mindst 7 år. Reservedele skal kunne udskiftes ved hjælp af værktøj, der kan købes i almindelig handel, og uden at gøre permanent skade på apparatet.
Hvornår kan man kræve en ny vare?
Reparation eller bytning: Hvem bestemmer? Reklamationsretten giver dig ret til at bytte varer med fejl eller mangler. Men sælgeren kan i nogle tilfælde bestemme, om varen skal byttes eller i stedet repareres. Går din vare i stykker de første to år efter dit køb, kan du klage.
Hvad betyder 3 års garanti?
Garantien skal stille dig væsentligt bedre, end det du har ret efter loven fx købeloven. En garanti kan for eksempel gøre det muligt for dig at klage over et produkt i længere tid end de 2 år, som reklamationsretten dækker (tre år for ydelser).
Hvornår skal der stilles garanti?
Det er normalt aftalt i købsaftalen hvornår bankgarantien skal stilles. Typisk skal den stilles 8-10 hverdage efter at begge parter har underskrevet købsaftalen. Bankgarantien kan ikke stilles før der er indgået en aftale, og det er derfor ikke nok, at det kun er dig eller sælger der har underskrevet aftalen.